Nadchodzi Audi R8 Spyder

397 kW (540 KM), od 0 do 100 km/h w 3,6 sekundy, prędkość maksymalna 318 km/h. Nowe Audi R8 Spyder z wolnossącym silnikiem V10 łączy imponujące osiągi z urokami jazdy kabrioletem. Wyrazista stylistyka i zastosowane tu najnowocześniejsze rozwiązania techniczne są dowodem najwyższych kompetencji marki Audi. Podczas wystawy New York International Auto Show 2016, cztery pierścienie pokażą premierowo swój najnowszy, wyczynowy samochód sportowy z otwartą karoserią.

Nadchodzi Audi R8 Spyder
Podaj dalej

fot. Audi
fot. Audi

„Dzięki spontanicznemu przyspieszeniu, szybkiemu wchodzeniu na obroty i jedynemu w swoim rodzaju dźwiękowi, wolnossący silnik 5.2 FSI nowego Audi R8 Spyder dostarcza prawdziwych emocji” – mówi dr inż. Stefan Knirsch, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego. „W porównaniu z R8 Coupé, dźwięk silnika jest teraz jeszcze bardziej intensywny.“

Typowy dla Audi, lekki dach tkaninowy

Audi R8 Spyder ma lekki dach tkaninowy, kończący się z tyłu pojazdu dwoma „płetwami”. Dzięki nim materiał dachu jest doskonale napięty i wraz z dużą pokrywą skrzyni w której się chowa, perfekcyjnie harmonizuje z atletyczną sylwetką tego wyczynowego samochodu sportowego. Elektrohydrauliczny napęd otwiera i zamyka dach – nawet wtedy, gdy samochód porusza się z prędkością nieprzekraczającą 50 km/h – w 20 sekund. Tylną szybę, umieszczoną w przegrodzie między przedziałem pasażerskim a komorą silnika, można podnosić i opuszczać.

Elementy z aluminium i karbonu: nowa karoseria Audi Space Frame

Audi R8 Spyder V10 waży zaledwie 1612 kg. Jego mocny szkielet to nowo zaprojektowana karoseria Audi Space Frame (ASF), wykonana z aluminium i karbonu, zgodnie z założeniami konstrukcji wielomateriałowej. 79,6 procent użytych tu elementów wyprodukowano z aluminium. Tworzą one konstrukcję, którą inżynierowie Audi – w porównaniu do modelu R8 Coupé – wzmocnili przede wszystkim przy progach, słupkach A i przy ramie przedniej szyby. Innowacyjne metody produkcji obniżyły ciężar poszczególnych elementów nawet o dziesięć procent. Wynik: bardzo sztywna karoseria waży jedynie 208 kg, przy czym sztywność skrętna w porównaniu do poprzedniego modelu wzrosła o ponad 50 procent.

Mocne geny sportu motorowego: silnik V10

Za właściwe „brzmienie” nowego Audi R8 Spyder V10 odpowiada zamontowany centralnie potężny silnik z podwójnym wtryskiem. Ten wolnossący, 5,2-litrowy motor charakteryzuje ogromne przyspieszenie. Jego ryczące dźwięki – opcjonalnie zwielokrotnione dzięki sportowemu układowi wydechowemu z lśniącymi czernią końcówkami rur wydechowych – wywołują gęsią skórkę. Moc 397 kW (540 KM) i moment obrotowy 540 Nm przy 6500 obr./min., zapewniają doskonałe osiągi samochodu: od 0 do 100 km/h w 3,6 sekundy i prędkość maksymalną 318 km/h. Techniki podnoszące efektywność pojazdu, takie jak nowy tryb wolnego biegu na którym Audi R8 może „żeglować”, obniżają zużycie paliwa o dziesięć procent w porównaniu do poprzednika. Nowe R8 Spyder potrzebuje tylko 11,7 litra benzyny na 100 kilometrów, emitując przy tym 277g CO2 na kilometr.

fot. Audi
fot. Audi

Stabilność i dynamika: napęd quattro

Za silnikiem V10 zamontowano błyskawicznie przełączającą biegi, siedmiostopniową, automatyczną skrzynię biegów S tronic, obsługiwaną przez kierowcę elektrycznie, tzw. „by wire”. Ta dwusprzęgłowa skrzynia przekierowuje moc silnika do nowo zaprojektowanego napędu quattro z elektrohydraulicznie poruszanym sprzęgłem wielopłytkowym umieszczonym przy przedniej osi. To działające na wszystkie koła sprzęgło, rozdziela moment napędowy zależnie od sytuacji – w skrajnych przypadkach nawet 100 procent momentu kierowane jest na oś przednią lub na tylną. Ten system inteligentnego sprzęgła zintegrowano z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, który może pracować w czterech trybach: od bardzo dynamicznego po zorientowany na wysoki komfort. Jeśli na pokładzie znajduje się opcjonalna skórzana kierownica R8 performance, to do tych czterech trybów dochodzą jeszcze trzy dodatkowe: dry, wet i snow, zwiększające precyzję i stabilność pojazdu w wypadku złych warunków panujących na drodze.

Skupiona na kierowcy: obsługa

Wszystkie systemy i panele obsługi auta skupiają się na wygodzie kierowcy, który nie odrywając rąk od kierownicy ani wzroku od drogi, może sterować wszystkimi ważnymi funkcjami pojazdu wykorzystując wielofunkcyjne i satelitarne przyciski. 12,3-calowy, w pełni cyfrowy kokpit wirtualny Audi virtual cockpit, prezentuje kierowcy wszystkie najważniejsze informacje w postaci dokładnych grafik 3D. Na życzenie, w specjalnym widoku performance, wyświetlane są też informacje dotyczące dynamiki jazdy.

Intuicyjna nawigacja MMI Navigation plus z panelem dotykowym MMI touch, to element wyposażenia seryjnego, podobnie jak umieszczone przy pasach bezpieczeństwa mikrofony. Dzięki nim, sterowanie naturalnym głosem i telefonowanie są jeszcze bardziej komfortowe. Funkcja aktywnego wyszukiwania MMI, podpowiada szukane pojęcia już po wprowadzeniu kilku liter, zatem odpowiednie treści wyszukać można bardzo szybko.

Szeroki wachlarz: infotainment i Audi connect

Zupełnie nowym na pokładzie Audi R8 Spyder V10 rozwiązaniem jest Audi smartphone interface. Pozwala ono wyświetlać zawartość wybranych smartfonów bezpośrednio na ekranie Audi virtual cockpit. Od połowy tego roku, opcja ta będzie także dostępna w modelu R8 Coupé. Na życzenie zamontować można też Audi phone box, pozwalający na sprzężenie telefonów mobilnych z anteną samochodową i na ich indukcyjne ładowanie. Audi connect łączy model R8 Spyder z internetem za pomocą szybkiego standardu przesyłu danych LTE i umożliwia dostęp do szeregu usług – począwszy od streamingu mediów online, aż po informacje drogowe, przekazywane w czasie rzeczywistym. Kolejne rozwiązanie high-tech, które można znaleźć w tym sportowym samochodzie, to system muzyczny Bang & Olufsen Sound System. Po raz pierwszy pojazd marki Audi wyposażono w głośniki zamontowane w zagłówki foteli. Dzięki temu dźwięk dobiegający do uszu kierowcy i pasażera jest jeszcze lepszy – także podczas jazdy z otwartym dachem.

Bez kompromisów: wykończenie i wyposażenie

Wykończenie nowego modelu R8 Spyder, wytwarzanego prawie w całości ręcznie w manufakturze pod Neckarsulm, spełnia najwyższe wymogi pod względem jakości. Kierowca i pasażer mają do dyspozycji fotele sportowe lub kubełkowe o wyraźnie zarysowanych konturach, gwarantujących zwiększone wsparcie boczne. Oprócz bogatego wyposażenia seryjnego, klienci mogą prawie bez ograniczeń indywidualizować wnętrze pojazdu: elementy dodatkowe karoserii, jak przedni spojler, dyfuzor i nowe wloty powietrza sideblades, mogą być wykonane także z karbonu. Reflektory diodowe z nowo opracowaną techniką laserową, dają kierowcy maksymalny zasięg pola widzenia i w ten sposób zwiększają bezpieczeństwo podczas jazdy nocą.

Przeczytaj również