Zespoły musiały pojawić się w parku serwisowym w Gap już wczoraj, bowiem w niedzielę odbywał się odbiór administracyjny. Załogom i zespołom wydano oficjalne materiały, m.in. książkę drogową oraz numery startowe. Organizator Rajdu Monte Carlo, czyli Automobile Club de Monaco pochwalił się, że zestawy administracyjne wydawano w torbach przetworzonych ze zużytych banerów reklamowych.
Nowy sezon WRC załogi zaczęły od wyprawy na Col de Turini
Odbiór administracyjny zaplanowano już wczoraj, ponieważ już dziś od 08:00 do 19:00 ruszyło zapoznanie z trasą. Załogi w samochodach drogowych będą w ciągu najbliższych 3 dni opisywać tegoroczne oesy. W poniedziałkowym harmonogramie rekonesansu znalazły się niedzielne i czwartkowe próby. Najpierw załogi udadzą się na OS16 Digne-les-Bains / Chaudon-Norante (19,01 km) oraz Power Stage (OS17) na kultowej trasie La Bollene-Vesubie / Col de Turini (14,80 km). Następnie załogi opiszą pierwsze czwartkowe oesy, które będą pokonywane po zmroku. Chodzi o próby Thoard / Saint-Geniez (21,01 km) oraz Bayons / Breziers (25,19 km). To właśnie na tych długich i nocnych odcinkach zazwyczaj dochodzi do pierwszych dramatów i wypadków na oblodzonej drodze.
Opisanie trasy nie oznacza odpoczynku, bowiem potem załogi zazwyczaj siadają do nagrań z onboardów. Ich weryfikacje są konieczne, aby jak najlepiej przygotować się do rywalizacji. W wielu przypadkach oznacza to zarwaną noc, a jutro od rana kolejny dzień rekonesansu sobotnich odcinków. Na wtorek zaplanowano przejazdy po OS 9/12 Esparron / Oze (18,79 km), OS 10/13 Les Nonieres / Chichilianne (20,04 km) oraz OS 11/14 Pellafol / Agnieres-en-Devoluy (21,37 km). W ramach deseru kierowcy zobaczą jeszcze trasę odcinka testowego, wytyczoną na Route de la Garde (3,28 km).
Na środowy rekonesans kierowcom zostaną krótsze piątkowe oesy. Będą to OS 3/6 Saint-Leger-les-Melezes / La Batie-Neuve (16,68 km), OS 4/7 Champcella / Saint-Clement (17,87 km) oraz OS 5/8/15 La Breole/Selonnet (18,31 km). Ten ostatni odcinek pojawi się też na początku niedzielnego etapu. Zgodnie z harmonogramem czas na zapoznanie z trasą w środę zakończy się o 16:00, już o 16:31 ruszy shakedown (odcinek testowy). Czołowe załogi zakończą rekonesans nieco wcześniej, ponieważ od 15:00 od 15:20 zaplanowano krótką sesję autografów w parku serwisowym.
Po rekonesansie pod kasyno
Podobna szansa pojawi się w czwartek, ale już na słynnym Place du Casino w Monako. To wówczas odbędzie się oficjalna prezentacja, połączona z sesjami zdjęciowymi i konferencją. Pierwszy odcinek specjalny 92. Rajdu Monte Carlo ruszy w czwrartek, 26 stycznia 2024 r. o 20:35. Jako pierwszych na trasie powinniśmy zobaczyć mistrzów świata, ale z racji ich absencji trasę otworzy druga załoga zeszłorocznej punktacji. Będą to zatem Elfyn Evans i Scott Martin w Toyocie GR Yaris Rally1. Tegoroczne Monte liczy 324,44 km oesowe, jeśli organizatorzy nie odwołają lub nie skrócą żadnej z prób. Zwycięzców poznamy w niedzielę po godzinie 13:00.
Zwycięscy kierowcy w ostatnich 10 edycjach Rajdu Monte Carlo:
2023 – 🇫🇷 Sebastien Ogier (razem 9)
2022 – 🇫🇷 Sebastien Loeb (8)
2021 – 🇫🇷 Sebastien Ogier
2020 – 🇧🇪 Thierry Neuville (1)
2019 – 🇫🇷 Sebastien Ogier
2018 – 🇫🇷 Sebastien Ogier
2017 – 🇫🇷 Sebastien Ogier
2016 – 🇫🇷 Sebastien Ogier
2015 – 🇫🇷 Sebastien Ogier
2014 – 🇫🇷 Sebastien Ogier
2013 – 🇫🇷 Sebastien Loeb