Miniony rok był specyficzny, bo stał pod znakiem zakłóconego łańcucha dostaw dla fabryk samochodowych. Producenci, którzy najlepiej zorganizowali się w tym kryzysowym okresie, mogli dokonać wielkich rzeczy. Za taką należy uznać nawet nie nowego zwycięzcę rankingu sprzedaży, a detronizację wieloletniego lidera. Najlepszy od lat Volkswagen Golf nie tylko nie wygrał, ale nie znalazł się nawet na podium.
Jaki samochód był najchętniej kupowany w 2022 r. w Europie?

Sensacyjnym zwycięzcą rankingu okazał się trzeci w 2021 r. Peugeot 208. W poprzednim roku zarejestrowano 206 816 egzemplarzy tego modelu, co oznacza wzrost o 5 proc. Popularny hatchback przyciągał klientów zwłaszcza we Francji, gdzie sprzedano aż 88 800 szt. Magnesem była m.in. różnorodność, bowiem w ofercie są benzyniaki o różnych mocach (do 130 KM), oszczędny diesel (3,6 l/100 km w trasie) i elektryk (zasięg 362 km). Ceny tego modelu w Polsce zaczynają się od 79 500 zł.
Nowy Peugeot 208 pojedynek o zwycięstwo stoczył z budżetową Dacią Sandero, która także przekroczyła próg 200 tys. egzemplarzy. 200 550 szt. to 1 proc. więcej niż w 2021 r., gdy ten model także był drugi. Na podium znalazło się jeszcze miejsce dla najchętniej wybieranego SUV-a, którym był Volkswagen T-Roc. Emocji nie brakowało do końca roku, bo rezultat 181 153 egzemplarzy był tylko trochę lepszy od wyników Fiata 500 (179 863) i wielkiego przegranego – VW Golfa (177 203).

Clio omal nie wypadło z dziesiątki
W 2022 r. najpopularniejszym samochodem azjatyckim w Europie była Toyota Yaris, której naliczono 175 713 rejestracji. Za siódmym Oplem Corsą (164 358 szt.) sklasyfikowano dwa kolejne SUV-y, które były hitami także w Polsce. To konkretnie Hyundai Tucson (150 803 szt.) i Dacia Duster (149 648 szt.). Czołową dziesiątkę skompletowało Renault Clio (143 561 szt.), które jeszcze w 2021 r. było czwarte. Zresztą o mały włos nie wypadło z top10, bo jedenasty Citroen C3 (143 358 szt.) „przegrał” różnicą 203 egzemplarzy. Warto odnotować też wysoką pozycję (13) Tesli Model Y, która była najlepiej sprzedającym się autem elektrycznym (138 128 szt.).