Testy niezatwierdzonych zmian
Losy regulaminu technicznego wciąż się ważą i wywołują sporo kontrowersji. W ostatnim czasie kierowcy i zespoły krytykują FIA za to, że zbyt radykalnie chce zmienić przepisy na sezon 2025. Kłopot w tym, że zatwierdzenie regulaminu ma się dokonać dopiero w czerwcu. Szef ekipy Hyundaia, Cyril Abiteboul grzmi, że to daje bardzo mało czasu na badania i rozwój. Zespoły wolałyby utrzymania hybrydowych Rally1 jeszcze na przyszły sezon, zwłaszcza w obliczu poniesionych kosztów. Być może sytuacja stanie się bardziej klarowana po obradach Komisji WRC przy FIA zaplanowanej na wtorek w Genewie.
#WRC – Big announcements for the future of the FIA @OfficialWRC were made at the World Motor Sport Council in February
Have a glimpse of how the Rally1 and Rally2 cars are set to evolve in the upcoming year!
👉 https://t.co/HxXI2kTAnL pic.twitter.com/zjnUxqrrye
— FIA (@fia) March 20, 2024
Proponowane zmiany w WRC wiążą się z porzuceniem hybrydowych układów napędowych, czyli usunięciem baterii i silnika elektrycznego. W efekcie zmniejszenia średnicy zwężki na turbinie samochody Rally1 mają generować ok. 330 KM. Obecne silniki spalinowe w topowej kategorii rozwijają ok. 380 KM, a z elektrycznym doładowaniem nawet 500 KM. Redukcji ma ulec też pakiet aerodynamiczny. Oprócz tego obecne auta Rally2 mają otrzymać kit dodający tym samochodom mocy i rozbudowującym ich pakiet aero. W konsekwencji różnica osiągów między Rally1 a Rally2 może się zmniejszyć, co być może zachęci do fabrycznego zaangażowania nowych ekip.
Toyota nie próżnuje
Toyota mając na uwadze ograniczony czas na rozwój niehybrydowych Rally1, już teraz zaczęła testy proponowanych rozwiązań na sezon 2025. Serwis DirtFish uzyskał potwierdzenie, że ekipa Toyota Gazoo Racing sprawdza na chorwackich asfaltach prototyp auta zarówno określanego roboczo jako Rally1- oraz Rally2+.
Na amatorskich nagraniach z testów widać, że fabryczny GR Yaris Rally1 ma mniejsze skrzydło przypominające to z wersji Rally2 (na niektórych przejazdach). Ma też zakryte otwory powietrza wykorzystywane do chłodzenia modułu hybrydy. Oprócz tego na dachu zamontowana jest tzw. rurka Pitota. To urządzenie pomiarowe do testów aerodynamicznych, sprawdzające prędkość przepływu powietrza. Tubę widziano na przejazdach Takamoto Katsuty, Elfyna Evansa i Sebastiena Ogiera.
Ford Puma Rally1 z nową aerodynamiką
Tymczasem w Chorwacji przed nadchodzącą rundą WRC (18-21 kwietnia) jeździ też ekipa M-Sport Ford World Rally Team. Filmy z jazd, które odbywał wczoraj Adrien Fourmaux ukazują nowe tylne skrzydło Forda Pumy Rally1. Jak zauważył na X pasjonat rajdowej aerodynamiki Lluis Vazquez Vilamajó, spojler wyczynowego SUV-a zyskał dwa pionowe płaty w środkowej części skrzydła. Według jego sugestii, takie rozwiązanie powinno zapewnić dopływ większej ilości powietrza do centralnej części elementu docisku aerodynamicznego w przypadku bocznych wiatrów.
Yes. In detail: pic.twitter.com/1eWrNqmucg
— Sinisa Tkalcevic (@stkalcevic) April 5, 2024
The new Ford Puma #Rally1 rear wing in detail, with the added two vertical planes in white for using side wind & modified endplates to bring more air into the central wing #WRClive #WRCliveES #WRCjp #MSPORTERS https://t.co/k9MSdE85wa pic.twitter.com/xwjuZN9Paq
— WRCWings (@llluis555) April 5, 2024