Pierwszy sezon bez mistrzostwa?
Umowa rekordzisty WRC pod względem liczby występów (211 rund jako kierowca) jest odnawiana co roku. Dotychczas 39-latek mógł pochwalić się skutecznością w zarządzaniu ekipą Toyota Gazoo Racing, bo japońska marka zdobywała mistrzostwo świata w klasyfikacjach kierowców, pilotów i producentów. W tym roku większe szanse na zgarnięcie trofeów ma Hyundai, ale to nie powinien być element blokujący dalszą współpracę.
– Mam kontrakt tylko do końca roku, więc wciąż musimy go przedłużyć – przyznaje Jari-Matti Latvala, pytany o to przez fiński rallit.fi. – Na pewnym etapie, jesienią musimy zacząć omawiać jak to ma wyglądać w przyszłym roku – zaznacza. Zwycięzca 18 rund WRC dość wcześnie zakończył karierę na najwyższym poziomie, ale wciąż ma duży głód jazdy.
Jari-Matti Latvala ma jedno rajdowe marzenie
Na trasach WRC pokazuje się już tylko okazjonalnie. Częściej można go spotkać w rajdach historycznych, w których startuje zabytkową Toyotą Celicą. Marzeniem Fina jest zaliczenie Historycznych Rajdowych Mistrzostw Europy (EHRC), co do tej pory było niemożliwe w obliczu częstych wyjazdów na rundy WRC w roli szefa zespołu.
– Próbowaliśmy znaleźć rozwiązanie, jak to mogłoby działać, gdyby rajdy się na siebie nakładały i jak połączyć moją rolę zawodową w taki sposób, abym nadal mógł jeździć – mówi Latvala. – Oczywiście, to wspaniałe być szefem zespołu, to fantastyczna rola. Jest jednak wymagająca, bo wymaga sporo podróżowania. W przyszłym roku mamy 14 rajdów WRC i jeśli miałbym jeździć to będę szczery. W przypadku moich startów, nie będę w stanie być na wszystkich rundach WRC – podkreślił.
Fin podzieli się obowiązkami?
Toyota okazjonalnie dawała już zastępstwo Latvali, gdy ten startował w rundach WRC. W zeszłym roku, gdy otrzymał hybrydową Toyotę GR Yaris Rally1 na Rajd Finlandii, jego obowiązki przejął ówczesny prezes Toyoty, Akio Toyoda. To prywatnie wielki miłośnik rajdów, który doskonale rozumie potrzeby byłego topowego kierowcy. W tegorocznym Rajdzie Finlandii Latvala ponownie zasiadł za sterami rajdówki. Tym tym razem niższej kategorii, bo rywalizował Toyotą GR Yaris Rally2. Co ciekawe zajął 5. miejsce w klasyfikacji generalnej, zdobywając też 2. lokatę w WRC2. Wówczas pełniącym obowiązki szefa zespołu został Kaj Lindstrom, na co dzień dyrektor sportowy ekipy z Jyvaskyla.
Jari-Matti Latvala – najważniejsze statystyki
Imię i nazwisko: Jari-Matti Latvala
Data urodzenia: 03.04.1985
Narodowość: 🇫🇮 Finlandia
WRC – kierowca
- Występy: 211 (rekord wśród kierowców)
- Zwycięstwa: 18
- Podia: 67
- Wygrane OS: 538
- Punkty w WRC: 1 685
- Pierwszy start w WRC: Rajd Wielkiej Brytanii 2002
- Ostatni start w WRC: Rajd Finlandii 2024
- Pierwsze zwycięstwo w WRC: Rajd Szwedzki 2008*
- Ostatnie zwycięstwo W WRC: Rajd Australii 2018
- Pierwsze podium w WRC: Rajd Irlandii 2007
- Ostatnie podium w WRC: Rajd Niemiec 2019
* – do 2021 r. był tym samym najmłodszym w historii zwycięzcą rundy WRC, dokonując tego w wieku 22 lat 10 miesięcy i 7 dni. Rekord pobił w Rajdzie Estonii 2021 Kalle Rovanpera, mając 20 lat 9 miesięcy i 17 dni.
WRC – szef zespołu Toyota Gazoo Racing World Rally Team:
- Występy: 41
- Tytuły mistrza świata producentów dla Toyoty: 3 (2021-2023)
- Tytułu mistrza świata kierowców Toyoty: 3 (2021 Sebastien Ogier; 2022-2023 Kalle Rovanpera)
- Zwycięstwa: 31