Historia startów samochodów Forda w legendarnym wyścigu sięga udziału Forda Model T w sezonie 1916. To właśnie wtedy zainaugurowano legendarny Pikes Peak International Hill Climb. W tym roku za kierownicą SuperVana 4.2 zasiądzie legenda sportów motorowych Romain Dumas. Francuz już po raz ósmy weźmie udział w tym wydarzeniu. Ogromne doświadczenie i wyjątkowe umiejętności predestynują go do napisania kolejnego rozdziału długiej tradycji Forda w najbardziej znanym wyścigu górskim w Ameryce.
Ekstremalna koncepcja
Ford Performance i eksperci z STARD Advanced Research and Development ponownie połączyli siły, aby stworzyć SuperVana 4.2. Zaprojektowano go specjalnie do podboju amerykańskich gór, który zademonstruje ekstremalne możliwości napędu elektrycznego. W chwili, w której przemysł motoryzacyjny wkracza na drogę elektryfikacji napędów, SuperVan 4.2 znajdzie się w centrum uwagi. Zademonstruje bowiem ogromny potencjał pojazdów elektrycznych w sportach motorowych. Dzięki zmienionej aerodynamice i zaprojektowanemu specjalnie pod kątem pokonywania wzniesień układowi napędowemu, SuperVan 4.2 ma być elektryzującym uczestnikiem legendarnego wyścigu Pikes Peak International Hill Climb.
„Wraz z zespołami Ford Performance i STARD opracowaliśmy E-Transita SuperVana 4.2, jako maszynę naprawdę zdolną do walki, przed którą jest jeden cel – jak najszybsze dotarcie na szczyt” – powiedział Mark Rushbrook, dyrektor globalny Ford Performance Motorsports. „Pikes Peak Hill Climb stanowi doskonałą okazję do zaprezentowania technologii wykorzystywanych w pojazdach elektrycznych Forda i zwrócenia uwagi na ich osiągi.”
Ile ma mocy?
Udoskonalony SuperVan 4.2 został poddany gruntownej modernizacji aerodynamki. Zaprojektowano ją z myślą o specyficznych parametrach rozrzedzonego powietrza wysokogórskiego na poziomie Pikes Peak. Jednocześnie pamiętano o zwiększeniu siły docisku, bo o ponad 1995 kg przy 241 km/godz.. Kluczowe elementy aerodynamiki obejmują lekki tylny spojler z włókna węglowego i przedni splitter, które pomagają maszynie utrzymać przyczepność na krętych górskich drogach. Podwozie SuperVana 4.2 również poddano redukcji masy, aby poprawić ogólną równowagę i zapewnić zwinność na krętych górskich drogach.
Udoskonalono również układ napędowy. Liczbę czterech 6-fazowych silników STARD UHP zredukowano do trzech. Wykorzystano akumulator z ogniwami litowo-polimerowymi typu NMC firmy STARD, dzięki czemu van osiągnął optymalny stosunek mocy do masy. Zachował przy tym napęd na wszystkie koła z jednym silnikiem napędzającym przednią oś i dwoma dla osi tylnej. Przy łącznej mocy rozładowania wynoszącej ponad 1050 kW (1400 KM), SuperVan 4.2 może uwolnić swój pełny potencjał. Jednocześnie ma do dyspozycji osiągi z systemu regeneracji, dodającego 600 kW.
„Zespoły Ford Performance i STARD intensywnie pracowały nad przystosowaniem SuperVana 4.2 do wyścigu Pikes Peak Hill Climb” – powiedział Mike Norton, zajmujący się w Ford Performance projektami WRC oraz zgodnością z regulacjami i homologacjami w sportach motorowych. „Wierzę, że nasze czasy górskich przejazdów będą warte uwagi, zarówno dzięki aerodynamice, jak i zmodyfikowanemu elektrycznemu układowi napędowemu.”
Ford Performance i STARD zastosowały w konstrukcji podwozia SuperVana 4.2 zmodyfikowany układ hamowania regeneracyjnego. Wykorzystano m.in. karbonowo-ceramiczne tarcze. Znajdziemmy tam też kute magnezowe felgi z wyścigowymi oponami Pirelli P Zero i zmodernizowane półosie napędowe. Przednia szyba została wykonana z tworzywa sztucznego. Minimalistyczne, wnętrze ogołocono z wszelkich zbędnych elementów, które mogłyby przeszkodzić w osiągnięciu przez SuperVana 4.2 najlepszego czasu w górach.
Źródło: Ford