Do Polski trafiają coraz starsze auta
Choć sprowadzanie samochodów osobowych zza granicy mocno straciło na popularności, to widać pewien przełom. Jak wskazuje IBRM Samar, po raz pierwszy od 15 miesięcy odnotowano wzrost importu w danym miesiącu względem ubiegłego roku. W marcu 2023 r. sprowadzono 67 010 szt. aut osobowych, czyli o 1,2 proc. więcej niż w marcu 2022 r. Pierwszy kwartał zakończył się z podobnie słabym rezultatem jak rok temu, bo 172 866 szt. (-3,8 proc.).
Statystyki pokazują, że sprowadzamy też coraz starsze samochody, bo średnia wieku przekracza 13 lat (13,02). Ten wskaźnik najbardziej obciążają auta benzynowe, które zazwyczaj mają prawie 14 lat (13,86). Nieco młodsze (11,96) są diesle, których na Zachodzie często ludzie pozbywają się za mniejsze pieniądze. Nadal najpopularniejszym (52,9 proc.) kierunkiem importu są oczywiście Niemcy. Jednak uzbieranie 100 tys. rejestracji dopiero w kwartał udowadnia, w jakim dołku jest cały import.
Dlaczego to Audi jest takim hitem?
Wśród modeli, które Polacy najchętniej sprowadzają nie ma wielkich rewolucji. Obecnie można mówić o wielkiej trójce, na której czele stoi Audi A4. W 2023 r. nawet 13-letnie modele wyglądają naprawdę szpanersko. Nic dziwnego, że są pożądane przez prawdziwych samców alfa, ale nie tylko. Takie niemieckie auto klasy premium, zwłaszcza w kombi to ciekawa opcja dla rodzin. Dla wielu osób to pewna inwestycja na lata, zwłaszcza że A4-kę z 2010 r. od Niemca da się kupić poniżej 30 tys. zł. Oczywiście, jeśli dołożymy trochę powyżej tego progu, można liczyć na naprawdę dopieszczone egzemplarze.
W pierwszym kwartale 2023 r. Audi A4 zza granicy przerejestrowano 4 896 razy. To obecnie najlepszy wynik, a we wspomnianej wielkiej trójce są jeszcze Opel Astra (4 867 szt.) i Volkswagen Golf (4 820 szt.). Pośród modeli niemieckich marek, na czwartym miejscu wyróżnia się Ford Focus (3 653 szt.). Ten samochód jest wybierany częściej niż BMW Serii 3 (3 636), Audi A3 (3 270) czy Opel Corsa (3 196). O sile Forda świdaczy też fakt, że wysoko jest też importowany Ford Fiesta, który ma 2 949 rejestracji. Zresztą Ford jest drugą najpopularniejszą marką (łącznie 16 966 rejestracji), ustępując jedynie Volkswagenowi (17 531 szt.).