Rynek premium z niezłym wzrostem
Tesla w Polsce jest klasyfikowana jako marka klasy premium. Ten segment stale podnosi się po czasach pandemii koronawirusa. W 2023 r. wzrost był zauważalny, bo zarejestrowano o 17,8 proc. więcej aut niż w 2022 r. Te dane opublikował IBRM Samar na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). W końcu przekroczono liczbę 100 tys. rejestracji w klasie premium (109 452 szt.).
Choć wszystkie główne niemieckie marki (Audi, BMW, Mercedes) zanotowały spadki, to dobry rezultat to zasługa m.in. Tesli. Amerykański brand zyskał w Polsce aż o 277,98 proc. względem 2022 r., który też był dla niego rekordowy. Obecnie Tesla nie pojedynkuje się w rzeczywistości z innymi elektrykami (bo tam jest zdecydowanym liderem w Polsce), a z producentami oferującymi auta spalinowe lub hybrydowe.
Niemieckie trio traci, ale wciąż dominuje
Oczywiście, do zdominowania segmentu premium w naszym kraju daleka droga. To wciąż terytorium wielkiej niemieckiej trójki, w której doszło do przetasowań. 2023 r. najlepiej zakończyło Audi (trzecie w 2022 r.) z wynikiem 26 024 rejestracji. Pierwsze miejsce straciło BMW, które tym razem uzyskało 23 225 rejestracji. Z drugiego na trzecie miejsce spadł Mercedes, którego modele osobowe rejestrowano 20 372 razy.
Marki spoza podium, mimo słabszych rezultatów względem niemieckiego trio, zyskały. Na czwartym miejscu ponownie znalazło się Volvo z wynikiem 12 542 rejestracji. Szwedzka marka w tym roku czuła oddech na plecach Lexusa, który po wzroście aż o 85,49 proc. przekroczył próg 10 tys. rejestracji (10 495). Do czołowej szóstki awansowała wspominana wcześniej Tesla, która przypomnijmy – oferuje tylko elektryki. W 2023 r. zarejestrowano 4 634 pojazdów tej marki.
Na polskim rynku w pokonanym polu Elon Musk zostawił m.in. Porsche (4 281), które mimo dużej poprawy zostało na 7. miejscu. Na kolejnych lokatach znalazły się Mini (3 639) i Land Rover (1 744). Obie marki wywodzące się z Wielkiej Brytanii jeszcze w 2022 r. były w Polsce przed Teslą. Podobnie było w przypadku Alfy Romeo, która w 2023 r. nieznacznie przekroczyła tysiąc rejestracji (1 145).
Tesla Model Y sprzedawała się lepiej od każdego Mercedesa
Jeśli spojrzymy indywidualnie na modele to w klasie premium ponownie bezkonkurencyjne było Volvo XC60. Model oferowany w wersji hybrydowej (MHEV lub PHEV) lub elektrycznej (BEV) zakończył rok z wynikiem 6 133 rejestracji. Przewaga nad drugim Audi A3 była wyraźna, bo pojazd niemieckiej marki uzyskał 4 261 rejestracji. Zresztą druga lokata jest małym zaskoczeniem, bo to zasługa bardzo udanego grudnia. Przez cały rok wydawało się, że P2 w polskim segmencie premium zdobędzie Lexus NX, ale ostatecznie 4 011 rejestracji wystarczyło na najniższy stopień podium.
Najpopularniejszym BMW była Seria 3 (3 705 szt.), choć ten model nie znalazł się nawet w top5. Lepszą sprzedaż miały bowiem SUV-y Audi Q5 (3 863) i Q3 (3 737). W przypadku Tesli, najlepiej sprzedawał się SUV – Model Y (2 502). Był to także najczęściej rejestrowany elektryk w Polsce w minionym roku. Tesla Model Y sprzedawała się lepiej niż Audi Q7 (2 344) czy jakikolwiek Mercedes (najpopularniejszy CLA tylko 2 293 szt.). W czołowej dwudziestce zmieściła się jeszcze Tesla Model 3 (1 849), czyli najpopularniejszy BEV 2022 r. w Polsce. Choć wynik był dużo lepszy niż wtedy, to tym razem klienci Tesli częściej stawiali na SUV-a produkowanego pod Berlinem.