Ten tani Citroen spala już tylko 1 l/100 km. Mały "SUV" i sedan zawdzięczają to nowej technologii

Citroen oficjalnie ogłosił wprowadzenie na rynek nowych wersji modeli C4 oraz C4 X. Dzięki technologii hybrydowej 48V hatchback o gabrytach SUV-a oraz sedan zużywają już tylko 1 litr benzyny na 100 km. Zużycie paliwa spadło w nich nawet o 30 proc.

Citroen C4
Podaj dalej

W obliczu wysokich kosztów życia, wielu Polaków zaczęło mocniej zwracać uwagę na to, jak samochody są oszczędne. Zwłaszcza w mieście tradycyjne samochody spalinowe potrafią generować duże koszty i rozczarowujący zasięg. Z tego względu ciekawą alternatywą dla nich są hybrydy, którymi można zaoszczędzić sporo na paliwie.

Co daje tu hybryda 48V?

Hybryda 48 V w Citroenach C4 oraz C4 X to samochód benzynowy z bardzo pojemnym (432 Wh) akumulatorem dostosowany do systemów o napięciu 48 V. Dzięki konwertorowi napięcia do 12 V zapewnia on zasilanie wyposażenia samochodu, jak i synchronicznego silnika elektrycznego z magnesem trwałym. W szczytowych momentach to dodatkowe 21 kW, czyli 28 KM (oraz 55 Nm momentu obrotowego), które układ napędowy wykorzystuje w określonych sytuacjach. Jednak zazwyczaj do dynamicznego przyspieszania silnik elektryczny dodaje ekstra 9 kW (12 KM).

Citroen C4 X 2023
Hybryda 48V znacząco odciąża jednostkę spalinową w modelach C4 i C4 X.fot. Citroen

Chodzi o niskie prędkości, zwalnianie (ładuje się wówczas bateria i odciąża się układ hamulcowy) czy rozruch. Przede wszystkim umożliwia to lżejszą pracę silnika spalinowego. W wersjach Hybrid 136 to 3-cylindrowa jednostka 1.2 PureTech o mocy 136 KM i 230 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Turbosprężarka o zmiennej geometrii zapewnia imponującą wydajność, a łańcuch rozrządu wytrzymałość.

Ile pali Citroen C4 Hybrid 136 oraz Citroen C4 X Hybrid 136?

Jednak najbardziej imponujące są efekty widoczne w zużyciu paliwa. Układ hybrydowy 48V w przypadkach Citroenów C4 i C4 X pozwala na spalanie nawet 1 litra benzyny na 100 km. To wartości często oferowane jedynie przez hybrydy plug-in. Citroen C4 Hybrid 136 i C4 X Hybrid 136 nie wymagają ładowania kablem, a mała bateria zlokalizowana jest pod fotelem kierowcy. Istotną rzecz stanowi też obniżenie emisji CO2 do pułapu 107 g/km.

Największe oszczędności widać zwłaszcza w jeździe miejskiej. O ile hybrydy 48V spalają średnio o 20 proc. mniej paliwa, to podczas często hamowania różnica względem wersji spalinowej może sięgnąć nawet blisko 30 proc. Odzyskiwanie energii z hamowania doładowuje baterię, a energia w niej może wystarczyć nawet na 50 proc. czasu przejazdów po mieście.

Citroen C4
Citroen C4 balansujący na granicy hatchbacka i SUV-a może spalać nawet 1l/100 km. // fot. Citroen

W osiągach i komforcie użytkowania mocno pomaga nowa zelektryfikowana skrzynia biegów e-DSC6. To 6-biegowa dwusprzęgłowa przekładnia bez przerywania momentu obrotowego. Dzięki jej technologii zmiana biegów jest krótsza, dając większy komfort jazdy bez charakterystycznych szarpnięć.

Ile kosztują hybrydowe C4-ki?

Citroen C4 Hybrid 136 oraz Citroen C4 X Hybrid 136 są już dostępne w ofercie dealerów. W polskim cenniku C4-ka dostępna jest od 133 199 zł. Natomiast odmiana C4 X to wydatek minimum 136 350 zł. Produkcja samochodów ruszy w marcu 2024 r. Terminy dostaw można oszacować dla konkretnych przypadków z dealerami.

Przeczytaj również