Choć rynek samochodowy w Polsce nieco się skurczył, to nasi rodacy coraz częściej kupują droższe samochody. Udział segmentu premium w sprzedaży aut osobowych jest rekordowo wysoki. Jak wyliczył IBRM Samar, w marcu padł rekord, bo auta z wyższej półki stanowiły 25,7 proc. sprzedaży. Udział w kwietniu i maju także był niesamowicie wysoki (24,1 oraz 22,5 proc.), plasując te miesiące na historycznym podium.
Jeden SUV jest poza konkurencją
Wśród samochodów klasy premium totalną dominacją wykazuje się zwłaszcza jeden model. To Volvo XC60, którego ceny zaczynają się od – śmiesznych jak na klasę premium – 211 900 zł. W tym roku tego SUV-a zarejestrowano w Polsce już 2 424 razy. Po 5 miesiącach 2022 r. drugie w zestawieniu BMW serii 3 ma naliczonych 1 663 egzemplarze. Na kolejnych pozycjach są bezpośredni rywale XC60-tki, czyli BMW X3 (1 434 szt.) i Audi Q5 (1 334).
Czołową piątkę kompletuje mniejszy SUV z oferty Volvo, czyli XC40 (1 268). Po kwietniu ten model plasował się na czwartej lokacie, a po maju omal nie wypadł z top5. Omal nie dogonił go Mercedes-Benz GLC (1 264), który w maju przegrał tylko z najpopularniejszą XC60-tką. Udany zeszły miesiąc pozwolił i tak awansować SUV-owi Mercedesa na P6, wyprzedzając Audi A3 (1 214).
Wejście do top10 mają już tylko modele, które przekroczyły próg 1000 zarejestrowanych egzemplarzy. Do do maja włącznie udało się to jeszcze tylko BMW X5 (1 180), Audi Q3 (1 128) i Mercedesowi Klasa C (1 050). Niewiele do tego pułapu brakuje już BMW serii 5 (961) i Audi A4 (903).
Mimo to Volvo poza podium
Choć Volvo XC60 jest wyraźnie z przodu w rankingu modeli, to marką, która rządzi na rynku jest BMW. W 5 miesięcy tego roku bawarski producent jako jedyny sprzedał ponad 10 tys. aut klasy premium (10 033). W pełni niemieckie podium skompletowały Mercedes (9 006) i Audi (7 657). Volvo z wynikiem 5 247 szt. jest na pewnej, czwartej lokacie. Pierwszą piątkę marek uzupełnia Lexus (1 776).