Dominator klasy premium
Wspomnianym kluczowym segmentem w Polsce jest oczywiście premium, w którym aż 83,48 proc. rejestracji jest na firmę. Jaki model najczęściej wybierają biznesmeni w Polsce? Nie śledząc tematu można by typować coś z oferty niemieckich producentów BMW, Audi czy Mercedes. O ile te marki dominują, to najpopularniejszy model pochodzi ze Szwecji. Mowa oczywiście o bestsellerze firmy Volvo, którego głównym udziałowcem jest chiński gigant Geely.
Jak pokazują dane IBRM Samar, od stycznia do sierpnia zdecydowanie najpopularniejszym nowym autem klasy premium w Polsce jest Volvo XC60. Tego SUV-a zarejestrowano w ciągu 8 miesięcy aż 3 476 razy. Volvo ma dobrą renomę wśród Polaków, którzy doceniają bezpieczeństwo, klasę i innowacje. Najpopularniejszy model jest bowiem dostępny, np. jako hybryda plug-in. Układ napędowy generujący mający do dyspozycji 340 KM mocy potrafi spalać zaledwie 2,4 l benzyny na 100 km (test NEDC w cyklu mieszanym wykazał nawet 1 l). Ceny zelektryfikowanej wersji zaczynają się od ok. 257 000 zł, czyli atrakcyjnie jak na klasę premium.
BMW z największym udziałem
W tym roku żaden inny model z segmentu premium nie osiągnął pułapu choćby 3 000 rejestracji. Drugie w zestawieniu BMW serii 3 po 8 miesiącach ma na koncie 2 463 rejestracje. Na podium wskoczyło Audi Q5 (2 220), które nawet miało pierwsze miejsce w sierpniu. Sprzedaż powyżej 2 000 szt. zanotowały jeszcze tylko BMW X3 (2 209) i BMW X5 (2 053). Już blisko tego progu jest najpopularniejszy z Mercedesów – GLC, którego licznik zatrzymał się na 1 918 rejestracjach.
Widząc w pierwszej piątce aż 3 modele BMW, nie jest trudno zgadnąć, że to właśnie bawarska marka ma największy udział na polskim rynku. Od stycznia do sierpnia BMW sprzedało w Polsce 16 079 samochodów klasy premium. Firma z Monachium wyprzedza tym samym Mercedesa (14 541) i Audi (12 151). Producent bestsellera wśród modeli, czyli Volvo plasuje się na czwartej pozycji mając łącznie 7 283 rejestracje. To już bardzo wyraźna strata do niemieckiego trio. Jednak z drugiej strony ma duży zapas nad piątym Lexusem (2 964).
Ferrari dwa razy mocniejsze od Lambo
Na uwagę zasługuje też szóste miejsce Mini (1 984), wchodzącego w skład koncernu BMW. Niewielką stratę do kultowej marki ma Porsche (1 795), które wyprzedza Land Rovera (1 313), Alfę Romeo (1 145) i DS (557). Z top10 wypadła oferująca wyłącznie elektryki Tesla (524), ale firma Elona Muska kumuluje dostawy dopiero na koniec kwartałów. Mimo to, auta producenta z Teksasu sprzedają się w Polsce dużo lepiej niż Jaguary (435). Warto odnotować też, że spośród producentów supersamochodów, w Polsce najwięcej sprzedaje się Ferrari (66), które ma 2 razy lepszy wynik niż Lamborghini (33).
Źródło: IBRM Samar