Ten nowy SUV to teraz największy hit w Unii Europejskiej. Kierowca nie martwi się cenami za diesel, benzynę lub LPG [RAPORT]

Wielu Polakom może się wydawać, że samochody elektryczne się nie przyjmą, ale rzeczywistość wydaje się zupełnie inne. Po raz pierwszy w historii SUV był najlepiej sprzedającym się autem w Europie w rankingu miesiąca. Jest to tym bardziej przełomowe, że był to SUV elektryczny, który pokonał wszystkie modele spalinowe.

Tesla Model Y
Podaj dalej

To, co wydarzyło się we wrześniu 2022 r. przejdzie do historii motoryzacji, bowiem nigdy wcześniej nie doszło do takiego precedensu. Na Starym Kontynencie, gdzie królami sprzedaży są kompakty z silnikami spalinowymi, wrzesień z ogromną przewagą wygrał elektryczny SUV. Totalną dominacją popisała się Tesla Model Y, która produkowana jest m.in. w Niemczech. Co więcej, nawet u naszych zachodnich sąsiadów SUV Tesli sprzedawał się lepiej niż Volkswagen Golf, a to już nie są żarty.

Tesla Model Y
fot. Tesla

SUV na prąd rozbija system

We wrześniu 2022 r. Jato Dynamics odnotowało 29 365 nowych rejestracji Tesli Model Y. W porównaniu z drugim Peugeotem 208, których zarejestrowano 19 601 szt. to totalna deklasacja. Oczywiście warto pamiętać o polityce dostaw Tesli, która kumuluje doręczenia na koniec kwartału. Nie mniej, spalinowe kompakty i tak często sobie radziły z taką sytuacją. Jednak moda na Teslę i zainteresowanie elektrykami w Unii Europejskiej stale rośnie. We wrześniu 2022 r. wtyczkowozy stanowiły 24 proc. rejestracji, a diesel zaledwie 17 proc. Ponad połowa tortu (56 proc.) przypadła oczywiście benzyniakom.

Na kolejnych miejsach we wrześniowym rankingu próżno szukać kolejnego elektryka a w czołowej piątce nawet SUV-a. Pojedynek o najniższy stopień podium minimalnie wygrała Dacia Sandero (17 733 szt.), pokonując Skodę Octavia (17 226). Top 5 skompletowała Toyota Yaris (16 275). Drugi SUV jest dopiero na szóstym miejscu i jest to Volkswagen T-Roc (16 048), który pokonał Volkswagena Golfa (16 042). Do czołowej dziesiątki dostały się jeszcze Renault Clio (15 981), Nissan Qashqai (15 852) i Fiat 500 (15 669), którego 1/3 sprzedaży stanowi wersja elektryczna.

Sytuacja w segmentach BEV i PHEV

Tesla naturalnie zdominowała też rynek aut elektrycznych. Za Teslą Model Y we wrześniu sklasyfikowano Teslę Model 3 (12 244 szt.). Trzeci Volkswagen ID.4 uzyskał 6 527 rejestracji, pokonując Fiata 500 (5 078) i Dacię Spring (4 846). Z kolei wśród hybryd plug-in zdecydowanym liderem był Ford Kuga (5 049), który był wyraźnie lepszy od Kia Niro (3 441) i Kia Sportage (3 138). Blisko podium były BMW X5 (3 119) i Hyundai Tucson (3 089). Na uwagę zasługuje wysokie, 7. miejsce chińskiego Lynk & Co 01 (2 623).

Wyniki sprzedaży aut w Europie - wrzesień 2022
graf. Jato Dynamics

Przeczytaj również