Dlaczego SUV-y stały się tak bardzo popularne?
SUV to symbol obecnych czasów, bowiem za takie nadwozie biorą się producenci, którzy wcześniej nie dopuszczali nawet takiej możliwości. Czy się one komuś podobają czy nie, fakt jest taki, że świetnie się sprzedają. Choć często oferują niewiele więcej miejsca niż duży hatchback, to muskularna sylwetka na zewnątrz wzbudza poczucie bezpieczeństwa. Dziś to bardzo ważne, bo pomimo tego, że w mieście łatwiej jeździ się małymi autami, to SUV-ów w ośrodkach miejskich znacząco przybywa.
Jeżeli weźmiemy pod uwagę, co z reguły Polacy kupują dla siebie to liderem rynku jest Dacia Duster. Nic dziwnego, bowiem klienci indywidualni często nie mogą lub nie wiedzą jak niewielkim kosztem wejść w posiadanie nowego samochodu. Budżetowy SUV koncernu Renault ma jednak wszystko, aby osiągać sukces w Polsce. To oczywiście niska cena zakupu (od 67 800 zł) i tania eksploatacja (fabryczna instalacja LPG oraz niskie spalanie).
Tu rządzi Dacia, tam rządzi Toyota
W efekcie w tym roku klienci indywidualni w Polsce nabyli już 4 218 szt. Dacii Duster. W porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku to spadek o 3,76 proc. Jednak na koniec trzeciego kwartału SUV rumuńskiej marki powiększył przewagę nad Kią Sportage (4 144 szt.), która była hitem przez wiele miesięcy. Porównując propozycję koreańskiego producenta do wyników z 2021 r. to mamy tu spory wzrost, bo aż o 26,26 proc. Na modelowym podium klientów indywidualnych jest jeszcze Toyota Yaris Cross (3 760 szt.), która w tej grupie konsumentów sprzedaje się niemal tak samo dobrze jak „mały Yaris”.
W przypadku zakupów flotowych ten układ sił wygląda już nieco inaczej. Liderem zestawienia firmowego jest Toyota RAV4 z liczbą 5 380 dostarczonych egzemplarzy. Jedynym modelem, który powtarza się na tym podium jest Kia Sportage z liczbą 4 854 szt. Czołową trójkę zakupów na REGON kompletuje Toyota C-HR (4 735 szt.). Lider klientów indywidualnych, Dacia Duster nie jest tak często wybierana przez firmy. Z drugiej strony wynik 4 060 szt. wstydu nie przynosi, ale to jeden z niewielu aut z czołówki, które więcej sprzedają klientom indywidualnym niż firmowym.
Tak naprawdę to ani Duster, ani RAV4
Sumując obie grupy nabywcze to najpopularniejszym SUV-em w Polsce w tym roku jest Kia Sportage. Od stycznia do września zarejestrowano blisko 9 tys. egzemplarzy (8 998 szt.), ale przewaga nad konkurencją nie jest duża. Drugi SUV w zestawieniu, czyli Toyota RAV4 ma już na koncie 8 318 szt. Jednak wspomnianą dwójkę we wrześniu mocno podgoniła Dacia Duster, która sprzedała się w tym roku łącznie w liczbie 8 278 szt. Rywalizacja między tymi modelami może być bardzo zacięta do końca roku. O tym, kto wygra ten prestiżowy pojedynek może zależeć nie do końca od tego, czego naprawdę chcą klienci. Kluczowym czynnikiem wciąż może być to, co mogą otrzymać najprędzej.
Źródło: IBRM Samar, PZPM