Jeszcze w 2021 r. najczęstszym wyborem klientów indywidualnych była Toyota Yaris. Popularny hatchback w tym roku może nie powtórzyć sukcesu, ale japońska marka wcale się tym nie martwi. Jednym z hitów polskiej sprzedaży jest bowiem Toyota Yaris Cross, czyli niemal ten sam samochód, ale osadzony w muskularnej bryle SUV-a.
Mały SUV trafia w gusta
Jak się okazuje był to strzał w dziesiątkę. Taki mały crossover wydaje się bowiem bezpieczniejszy od hatchbacka, a jednocześnie wydaje się łatwy w manewrowaniu. Nie ma tu też miejsca na stereotyp o tym, że SUV-y dużo palą. Średnie zużycie benzyny w Toyocie Yaris Cross to nawet 4,4 l na 100 km. Takie wyniki osiąga wersja 1.5 Hybrid Dynamic Force FWD 116 KM e-CVT (automat, napęd na przód), która w salonach jest dostępna od ręki. Przynajmniej tak zapewnia polskie przedstawicielstwo.
Z danych PZPM wiemy, że w pierwszych 7 miesiącach tego roku Toyota Yaris Cross zdobyła 3 063 klientów indywidualnych. To daje jej sensacyjne trzecie miejsce w tej grupie nabywców z niedużą stratą do lidera. Co ciekawe, 618 nowych rejestracji w lipcu oznacza, że Yaris Cross wygrał ubiegły miesiąc wśród „prywaciarzy”. Nowy SUV minimalnie wyprzedził swojego protoplastę, czyli zwykłą Toyotę Yaris (3 049 szt. po 7 miesiącach).
To będzie zacięty pojedynek
Rywalizacja w drugiej połowie roku zapowiada się ciekawie, ponieważ do drugiej Dacii Duster (3 157) strata wynosi mniej niż 100 szt. SUV rumuńskiej marki od lat ma pewną pozycję w czołówce sprzedaży wśród klientów indywidualnych. Jednak w tym roku ustępuje największemu hitowi klientów prywatnych, którym jest Kia Sportage. Koreańska konstrukcja zanotowała prawie 30-procentowy wzrost sprzedaży w tej grupie. Z wynikiem 3 291 szt. jest liderem.
Producenci trzech najpopularniejszych modeli są także na podium marek wśród klientów indywidualnych. W tym roku dominuje Toyota (14 095 szt.), która wynik zawdzięcza nie tylko Yarisowi i Yarisowi Cross, ale i RAV4, C-HR i oczywiście Corolli. Drugie miejsce zajmuje Kia (8 878), która wśród „prywaciarzy” oprócz Sportage nieźle sprzedaje też modele Xceed i Ceed. Podium kompletuje Dacia, której rezultat napędzają Duster i Sandero.
Rynek napędzają klienci biznesowi
Jednak należy pamiętać, że klienci indywidualni stanowią ok. 30 proc. polskiego rynku. Większość nowych samochodów jest kupowana na firmę, a przedsiębiorcy wybierają często inne auta. W rankingu modeli po 7 miesiącach przewodzi Toyota Corolla (12 555 szt.). Za nią są Kia Sportage (7 186) i Toyotą Yaris (7 019). Hity klientów indywidualnych, czyli Dacia Duster (5 837) i Toyota Yaris Cross (4 355) są odpowiednio na 7 i 12 miejscu. Wśród marek ogólnie dominuje Toyota (43 809) przed Skodą (21 956) i Kią (20 647).