Przełomowe Cayenne powstanie tuż obok Polski
Porsche zadecydowało, że produkcja przyszłego, w pełni elektrycznego Cayenne będzie odbywać się w wielomarkowej fabryce obok Polski. Tą lokalizacją jest zakład Volkswagen Slovakia w Bratysławie. Tym samym Cayenne stanie się czwartą linią modelową Porsche z całkowicie elektrycznym układem napędowym po liniach Taycan (od 2019 r.), Macan (od 2024 r.) oraz 718 (połowa dekady).
Warto przypomnieć, że na drugą połowę dekady producent ze Stuttgartu-Zuffenhausen zapowiedział już kolejnego w pełni elektrycznego SUV-a. Będzie on pozycjonowany powyżej Cayenne, czyli można spodziewać się szczytów segmentu premium. Nowy flagowy SUV będzie wytwarzany w fabryce Porsche w Lipsku, z którego do polskiej granicy jest w zasadzie bliżej niż z Bratysławy.
Bratysława zyskuje na znaczeniu
Albrecht Reimold, członek zarządu Porsche ds. produkcji i logistyki, z pierwszej ręki zna mocne strony wielomarkowego zakładu w Bratysławie. W latach 2012-2016 był prezesem Volkswagen Slovakia oraz członkiem zarządu ds. technologii. „W ostatnich latach fabryka w Bratysławie wykonała znakomitą pracę i otrzymała szereg nagród” – przyznał Reimold. „Przyszłe Cayenne zostanie pierwszym produkowanym tam SUV-em z napędem całkowicie elektrycznym. Jestem pewien, że tamtejszy zespół będzie skrupulatnie przygotowany i kiedy nadejdzie właściwy czas, poprowadzi nową generację na linię startu z charakterystyczną dla Porsche jakością” – dodał.
Od ponad dwóch dekad Cayenne definiuje segment sportowych SUV-ów i cieszy się niezachwianym sukcesem. W swoim jubileuszowym roku produkcji, czyli 2022, zanotowało największy popyt spośród wszystkich linii modelowych Porsche. Ubiegłoroczny wynik dostarczonych pojazdów wyniósł blisko 100 tys. egzemplarzy (95 604).
Od chwili debiutu w 2002 r. Cayenne pozostaje ściśle związane ze stolicą Słowacji, czyli Bratysławą. Na początku polakierowane nadwozia wysyłano stamtąd do Lipska, czyli do Niemiec. Wraz z premierą trzeciej generacji SUV-a, w 2017 r., jego produkcję w całości przeniesiono na Słowację. Od tamtej pory bratysławskie zakłady wytwarzają egzemplarze z silnikami spalinowymi oraz hybrydowymi zespołami napędowymi typu plug-in. To właśnie te ostatnie katalogową zużywają nawet 3,3 l benzyny na 100 km.
Co się zmieni w zmodernizowanym Porsche Cayenne?
Obecnie słowacka fabryka przygotowuje się do rozpoczęcia seryjnej produkcji nowego, gruntownie zmodernizowanego Cayenne. Trzecia generacja SUV-a Porsche, wprowadzona na rynek w 2017 r., zyska sporo unowocześnień. Przejdzie daleko idące zmiany, ponieważ zaplanowane modyfikacje dotyczą wielu obszarów. To m.in. poprawiony układ napędowy, podwozie, design, wyposażenie i dziś szczególnie ważna łączność.
Oprócz aktualizacji oferty napędów z silnikami spalinowymi oraz hybrydowymi, które będą równie mocne, co efektywne, inżynierowie z centrum rozwoju Porsche w Weissach dokonali poważnych modernizacji w podwoziu Cayenne. Celem jest uzyskanie jeszcze większej rozpiętości pomiędzy typowymi dla Porsche osiągami na asfalcie, komfortem na długich trasach oraz możliwościami terenowymi.