Kupujemy coraz mniej samochodów
Rynek samochodowy w Polsce kurczy się i to zarówno wśród aut nowych (-13,1 proc.), jak i używanych (-13,7 proc.). Z danych IBRM Samar wynika, że do maja włącznie sprowadzono do Polski 304 834 samochody.
Niestety są też coraz starsze, bo mają 12,65 l., a w samym maju było to rekordowe 12,67 l.! Niestety średnią mocno zaniżają najpopularniejsze (58,2 proc. udziału w rynku) obecnie auta benzynowe, które średnio mają 13,58 l.
Samochody napędzane na diesel (41,5 proc. udziału w rynku) są młodsze, ale na Zachodzie oferty pojazdy z silnikami wysokoprężnymi są dużo atrakcyjniejsze. Jednak nie można powiedzieć, że importowane „ropniaki” to młodzieniaszki, bowiem mają średnio 11,6 l.

Najpopularniejszym kierunkiem pozostają Niemcy, ale wynik 173 504 szt. to rezultat aż o 23,6 proc. gorszy niż rok temu. Druga w tym zestawieniu Francja po 5 miesiącach tego roku wyeksportowała 43 602 samochody używane, co stanowi wzrost o 4,7 proc. Za trzecią Belgią (22 769 szt.; -11,9 proc.) sklasyfikowano Holandię (17 995 szt.; +7,1 proc.) i USA (14 416 szt.; +7,7 proc.).
Jaki samochód najczęściej sprowadzają Polacy?
Według danych zebranych przez IBRM Samar najchętniej sprowadzanym autem w 2022 r. jest Opel Astra (9 304 szt.). Ten model zawsze jest w czołówce, ponieważ jest względnie tani. Polacy wybierają go m.in. ze względu na atrakcyjny wygląd, ale i opinię oszczędnego w użytkowaniu (zwłaszcza diesla). Jednak jak pokazują opinie wielu użytkowników, bywa z tym różnie.
Przy bardzo oszczędnej jeździe da się zejść poniżej 5 l/100 km, ale zazwyczaj jest to wyniki od 6l/100 km wzwyż. Wiele zależy nie tylko od tego jak się jeździ, ale i jak dba. W Polsce często nie serwisuje się starszych samochodów zgodnie ze sztuką lub zalecaniami producenta. W efekcie potem ich parametry zaczynają mocno odbiegać od wcześniejszych możliwości. Cały czas istnieje swobodny dostęp do części, które bywają tanie zwłaszcza, jeśli szukamy zamienników.

Niemal identyczny wynik jak Opel Astra, uzyskało Audi A4 (9 285 szt.), które było najpopularniejszym modelem w 2021 r. Ten samochód przyciąga wiarą w solidne wykonanie i poczuciem prestiżu za względnie małe pieniądze. Czołową trójkę kompletuje kolejny samochód z Niemiec, a konkretnie Volkswagen Golf (8 657 szt.). W top 5 znalazło się jeszcze miejsce dla BMW Serii 3 (6 755 szt.) i Audi A3 (6 050 szt.).
Moda na SUV-y z importu jeszcze tu nie dotarła
Za szóstym Oplem Corsą (5 744 szt.) uplasowały się najpopularniejsze nie-niemieckie alternatywy. Mowa o lubianych w Polsce Fordach Focus (5 655 szt.) i Fiesta (5 060 szt.). Co ciekawe, Ford jest trzecią marką biorąc pod uwagę wszystkie importowane modele z wynikiem 28 493 egzemplarzy. Wyżej są tylko Opel (30 421 szt.) i Volkswagen (30 669 szt.). Interesujące jest też to, że najpopularniejsze są mniejsze auta z segmentu B i C. Najchętniej sprowadzanym SUV-em jest Nissan Qashqai (3 702 szt.), 15. w zestawieniu modeli.