Za największą liczbę rejestracji w Polsce wciąż odpowiadają samochody sprowadzane zza granicy. Jednak import ma się coraz słabiej, przez co najpopularniejszy nowy samochód osobowy ma tylko nieznacznie mniejsze liczby od hitów aut używanych. Nic dziwnego, bo z najpopularniejszego źródła importu (Niemcy) sprowadzamy o 25,8 proc. mniej aut niż przed rokiem. Mimo takich strat, Niemcy nadal stanowią 52,4 proc. udziału wśród samochodów importowanych. Średnia wieku aut osobowych zza granicy to już ponad 13 lat!
Tani Opel kontra tanie Audi
Z najnowszego badania IBRM Samar dowiadujemy się, że licząc od stycznia do sierpnia najpopularniejszym autem importowanym jest Opel Astra. Ten bardzo tani i oszczędny samochód jest dostępny od ręki z niezłym wyposażeniem. Nic zatem dziwnego, że od lat cieszy się niezmienną popularnością. W tym roku zarejestrowano ich w Polsce 16 502 szt. Bardzo zbliżony rezultat ma Audi A4, których sprowadzono 16 362 szt. Co ciekawe, nową Toyotę Corollę w tym roku zarejestrowano w liczbie aż 16 156 egzemplarzy.
Najbliżej tych rezultatów jest jeszcze tylko Volkswagen Golf, którego z różnych generacji w tym roku sprowadzono 15 744 szt. Powyżej 10 tys. rejestracji mają jeszcze BMW Serii 3 (12 175), Audi A3 (10 869), Opel Corsa (10 121) i jedyne auto od nie-niemieckiej marki, czyli Ford Focus (10 035). Ten pułap niebawem może osiągnąć też kolejny w zestawieniu Ford Fiesta (8 942), który wyprzedza takie modele Volkswagena jak Passat (8 526) czy Polo (8 484).
Najpopularniejszym SUV-em z importu pozostaje Nissan Qashqai, którego zarejestrowano już 6 625 razy. Ten rodzaj nadwozia jest dużo chętniej wybierany w salonach z nowymi autami. Czołowa trójka SUV-ów w Polsce to nowe Kia Sportage (8 998), Toyta RAV4 (8 318) i Dacia Duster (8 278). Lepsze wyniki od sprowadzanego Qashqaia mają też Hyundai TUcson (7 564) i Toyota C-HR (7 279). Używany SUV Nissana wyprzedza za to nowego Volkswagena T-Roca (6 064).
Zacięty pojedynek marek
Analizując marki aut sprowadzanych to pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen z równą liczbą 55 000 szt. Jednak szanse na zajęcie miejsca na koniec roku mają też inne brandy. Są to Opel (53 607), Ford (50 488) i być może Audi (46 314). Rywalizacja o top 5 importu toczy się między BMW (34 265), Renault (30 044) i Peugeotem (28 781). Najpopularniejsza w segmencie nowych samochodów Toyota wśród aut sprowadzanych z 19 630 szt. zajmuje 10. miejsce za Mercedesem (24 017) i Citroenem (23 998).
Źródło: IBRM Samar