Jak SUV może mało spalać?
Utarło się, że SUV-y są strasznie paliwożerne, ale to trochę nieuczciwe stwierdzenie. Dziś nowoczesne technologie pomagają w naprawdę racjonalnym zużywaniu paliwa, co pozwala osiągać rekordy w „jeździe o kropelce”.
Jest to możliwe w hybrydach plug-in, których głównym sercem jest silnik benzynowy. Jednak do dyspozycji kierowcy jest także silnik elektryczny oraz bateria pozwalające odciążyć jednostkę spalinową na sporym dystansie.
Te zalety na pewno częściowo przekonały klientów w Hiszpanii, w której najlepiej sprzedającym się autem wcale nie był SEAT. Najpopularniejszym autem był Hyundai Tucson, czyli efektowny SUV, który dostępny jest m.in. jako hybryda plug-in. Spalinowo-elektryczny układ umożliwia zużywanie tylko 1,4 l benzyny na 100 km.
Jednak do samej jazdy po mieście można użyć silnika elektrycznego i baterii. Zapas energii wystarcza na 74 km (WLTP) jazdy w cyklu miejskim, który w napędach elektrycznych zapewnia największe dystanse dzięki odzyskiwaniu energii z częstego hamowania. Tym samym wydatki na benzynę można ograniczyć kompletnie do zera, regularnie ładując baterię.
Które auta sprzedawały się najlepiej?
Hyundai Tucson okazał się sensacyjnym zwycięzcą w Hiszpanii, osiągając 22 000 rejestracje w 2022 r. W takiej liczbie nie sprzedał się w ubiegłym roku żaden samochód w Polsce (najwięcej Toyota Corolla – 21 366 szt.). Na drugim miejscu uplasowała się budżetowa Dacia Sandero, których na drogach przybyło 20 800 szt.
Dopiero na trzecim miejscu znalazł się jakikolwiek SEAT, a konkretnie Arona. Ten popularny w Hiszpanii SUV uzyskał 17 500 rejestracji, co oznacza ogromny spadek o 20 proc. Co ciekawe, to jedyny SEAT w pierwszej 20-ce najpopularniejszy modeli w Hiszpanii. Hiszpańska marka należąca do Volkswagena zaliczyła spadek sprzedaży o 30 proc., za to zyskała jej siostrzana marka Cupra (+22 proc.).
Niewiele do podium, bo 500 egzemplarzy zabrakło najpopularniejszemu nowemu samochodowi w Polsce, czyli Toyocie Corolli (17 000 szt.). Czołową piątkę skompletował tam Volkswagen T-Roc (16 600 szt.), czyli trzeci SUV w top 5. Pułap 16 tys. rejestracji osiągnęły jeszcze tylko Fiat 500 i Toyota C-HR. Czołową dziesiątkę zamknęły Peugeot 2008 (15 600), Kia Sportage (15 300) i Citroen C3 (14 200).