Auta z importu najczęściej kilkunastoletnie
Z danych w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) wynika, że samochody z importu rejestrowano 805 775 razy. Jak pokazuje raport IBRM Samar, z tego aż 736 838 szt. to były auta osobowe. Jak na wieloletnie standardy to relatywnie mało, choć względem 2022 r. odnotowano lekki wzrost (+4,4 proc.). Średni wiek sprowadzanego samochodu to ponad 13 lat (13,13) dla osobówek i 12 lat (12,16) dla dostawczaków.
Najpopularniejszym źródłem pozostały Niemcy (52,4 proc.), gdzie po latach spadków w końcu zanotowano mały wzrost (+1,6 proc.). Zza naszej zachodniej granicy ściągnięto łącznie 422 293 pojazdy. Z drugiej w zestawieniu Francji przybyło 93 246 aut używanych (-4,8 proc.). Coraz popularniejsze staje się sprowadzanie samochodów z Belgii (56 848 szt.), USA (46 066) i Holandii (42 934). Mocno zyskuje Półwysep Skandynawski, a zwłaszcza Norwegia (+39,7 proc.), skąd Polacy chętnie biorą używane auta elektryczne.
Które marki i modele osobowe sprowadzaliśmy najczęściej w 2023 r.?
W przypadku samochodów osobowych najczęściej wybieraną marką był Volkswagen (74 966 szt.). Próg 70 tys. pojazdów przekroczył jeszcze tylko Ford (70 826). Blisko tego pułapu był Opel (68 973). Bardzo popularne były też używane marki premium jak Audi (63 770), BMW (47 423). Najpopularniejsza wśród nowych aut Toyota wśród importowanych używek znalazła się dopiero na 10. miejscu (28 090). Oprócz wyżej wspomnianych wyprzedziły ją jeszcze Renault (37 008), Peugeot (36 149), Mercedes (32 924) i Citroen (28 605).
Patrząc na konkretne modele zdecydowanie wyróżniają się 3 modele niemieckich marek. Miano najpopularniejszego auta z importu odzyskało Audi A4 (21 057 szt.). Ten samochód klasy premium od lat króluje w tym notowaniu. Głównie za sprawą atrakcyjnemu stosunkowi ceny do jakości. Powyżej 20 tys. rejestracji przybyło jeszcze tylko Oplom Astra (20 849) i Volkswagenom Golfom (20 494). W czołowej piątce znalazły się też BMW Serii 3 (15 931) i najlepszy nie-niemiecki Ford Focus (14 272). Najczęściej sprowadzanym SUV-em wciąż jest Nissan Qashqai (10 019), choć nie był w top10.
Dostawcze Renault na topie także jako importowane
W przypadku aut dostawczych, podobnie jak wśród nowych dominuje marka Renault (12 173 szt.). Popularne dostawczaki sprowadzane do Polski to także te od Volkswagena (8 492), Fiata (7 690), Opla (6 262) i Forda (6 087). Zdecydowanie najczęściej wybieranym modelem był Renault Master (5 757 szt.). Zacięty pojedynek o drugie miejsce wygrał Fiat Ducato (4 683) pokonując Renault Trafic (4 582). W czołowej piątce znalazły się jeszcze Iveco Daily (4 414) oraz Volkswagen Transporter (3 947).