Tani elektryk Fiata po przemyśleniach ma jednak dostać silnik spalinowy. Dobrze zrozumieliście

Fiat 500e to tani elektryk koncernu Stellantis, który wkrótce może przejść rewolucję. Poważnie rozważa się bowiem dodanie do niego silnika benzynowego, aby stworzyć hybrydę. Popyt na w pełni elektrycznego Fiata jest zbyt mały, co ostatnio doprowadziło do zwolnień w fabryce, w której jest produkowany. W całej sprawie mamy też wątek Polski.

Fiat 500e Abarth / tani elektryk
Podaj dalej

O tym, że taka nietypowa konwersja auta elektrycznego do wersji spalinowej jest na tapecie, informował kilka dni temu dziennik Corriere de la Sera. Źródła turyńskiego oddziału ustaliły, że koncern Stellantis wysłał pismo do swoich dostawców o ocenę kosztów i możliwości produkcji podzespołów dla Fiata 500e również w wersji z silnikiem spalinowym. Serwis Automotive News Europe próbował uzyskać potwierdzenie tych planów, ale Fiat nie komentuje sprawy (nie dementując wysłania pism).

Tani elektryk zmaga się z osłabionym popytem

Sprzedaż Fiata 500e nie osiągnęła pułapu zgodnego z oczekiwaniami koncernu Stellantis. W samej Europie zarejestrowano 62 tys. 500-tek na prąd. Tani elektryk miał być wyprodukowany w liczbie 90 tys. egzemplarzy w fabryce Mirafiori. Tymczasem załamanie popytu w drugiej połowie 2023 r. doprowadziło do zatrzymaniu się na liczbie 77 260 szt. Fiat musiał na to zareagować i w połowie lutego zwolniono jedną z dwóch zmian fabryki w Turynie. Tymczasem możliwości fabryki Mirafiori to 200 tys. sztuk rocznie.

Nowy Fiat 500e
Wyłącznie elektryczny Fiat 500e zaniża wydajność fabryki Mirafiori w Turynie. // fot. Fiat

Stellantis wie, że nie może tak marnotrawić potencjału, zwłaszcza że zależy mu na dobrych relacjach z włoskim rządem. Ten zaś oczekuje, aby krajowa produkcja nie schodziła poniżej miliona aut rocznie (licząc wszystkich producentów). Presję wywierają też związki zawodowe we Włoszech. W celu odblokowania możliwości obecnie sonduje się możliwość wprowadzenia na rynek Fiata 500e także z silnikiem spalinowym. Byłaby to miękka hybryda z 1-litrową, 3-cylindrową jednostką benzynową FireFly o mocy 70 KM. Decyzję w tej sprawie do końca kwietnia ma podjąć dyrektor generalny Stellantis, Carlos Tavares. Jednak faktyczna produkcja mogłaby ruszyć dopiero na przełomie 2025 i 2026 r. Mirafiori miałoby wówczas produkować 175 tys. aut rocznie.

Czy spalinowy Fiat 500e wyjedzie z fabryki w Polsce?

Temat silnika benzynowego i Fiata 500 rodzi naturalne pytania o to, czy taki model mógłby powstawać w Polsce. W Tychach składa się starą generację 500-tki w wersji spalinowej, która w 2023 r. uzyskała sprzedaż w Europie na poziomie ponad 100 tys. sztuk. Niestety Automotive News Europe donosi, że według jego źródeł montaż Fiata 500 w Polsce potrwa tylko do czerwca. Potem produkcja przeniesie się do Algierii, ponieważ stary Fiat 500 nie będzie już spełniał unijnych norm dla nowych aut w zakresie bezpieczeństwa (w tym cyberbezpieczeństwa). Spalinowa 500-tka nadal znajdzie się w ofercie krajów w Afryce oraz na Bliskim Wschodzie.

Przeczytaj również