Pierwszy elektryk w historii
Choć Tesla powstała zaledwie 20 lat temu (w 2003 r.), to jej dynamiczne wzrosty w ostatnich 5 latach doprowadziły ją do wbicia się do światowej czołówki. Wstępne szacunki JATO Dynamics sugerują, że Tesla Model Y sprzedała się w 2023 r. w liczbie 1,23 mln egzemplarzy. To pierwszy w histoii samochód elektryczny, który pokonał w rankingu rejestracji wszystkie modele spalinowe lub hybrydowe.
Druga w zestawieniu Toyota RAV4 osiągnęła pułap 1,07 mln egzemplarzy, wliczając wyniki alternatywnej nazwy modelu, czyli Toyota Wildlander. Czołową trójkę uzupełnia wieloletni lider zestawienia najlepiej sprzedających się aut osobowych na świecie – Toyota Corolla. Wynik 1,01 mln szt. zawiera sprzedaż także wersji pod nazwą Levin oraz Lingshang. Japoński producent z racji szerszej oferty modelowej nadal jest największy na świecie. Jednak triumf Tesli Model Y to ważny przełom na rynku.
Co wpłynęło na sukces SUV-a Tesli?
Choć kolejna poprawa wyników Tesli była oczekiwana, to zajęcie 1. miejsca jest sensacją. Eksperci wskazują, że wpływ na udany rok miały szalone przeceny, które Elon Musk zarządził pod koniec roku. Nowe pojazdy można było zamówić w cenie modeli używanych lub niewiele powyżej ich ceny wywoławczej. Należy mieć na uwadze, że Tesla mocno inwestuje w optymalizację kosztów produkcji. To dzięki temu może pozwolić sobie na duże rabaty i nadal zarabiać. Dodatkowo posiada wiele atrakcyjnych dodatków, na przykład w postaci wydajnej konsoli do gier. Można na niej grać, np. podczas ładowania i to w najnowsze produkcje m.in. z serwisu Steam. Udany rezultat to po części zasługa tego, że Model Y to SUV, bowiem popularność tego nadwozia stale rośnie.
Felipe Munoz, analityk globalny w JATO Dynamics: „Wzrost globalnej sprzedaży Modelu Y jest bezprecedensowy, szczególnie w przypadku pojazdu znajdującego się w pierwszej dziesiątce bestsellerów. To, co Tesla była w stanie osiągnąć dzięki Modelowi Y w tak krótkim czasie, jest po prostu niezwykłe”.
„Średnia cena detaliczna Tesli Model Y w listopadzie 2023 r. była o 18% i 23% niższa niż średni koszt pojazdu elektrycznego odpowiednio w Niemczech i USA. Obniżki cen w ciągu roku w połączeniu z reputacją Tesli jako niezawodnego i konkurencyjnego producenta pojazdów elektrycznych pomogły w podsyceniu i tak już wysokiego popytu. W rezultacie Tesla jest w centrum uwagi wielu konsumentów chcących kupić pojazd elektryczny”.
Czy Toyota ma powody do obaw?
Toyota pozostaje największym producentem samochodów na świecie. Jednak koncern może coraz bardziej odczuwać brak ofensywy w sektor pojazdów wyłącznie na prąd. Władze Toyoty od lat przekonują, że opieranie się wyłącznie BEV-ach (elektryki z baterią) jest błędne. Zamiast tego Toyota przekonuje, że przynajmniej krótkoterminowo to hybrydy są lepsze dla klimatu. Spore inwestycje Toyota czyni też w wodór. Na rynku osobowych aut elektrycznych Japończycy wypuścili tylko bZ4X, który nie podbił rynku.
Felipe Munoz, analityk globalny w JATO Dynamics: „Toyota jest silnie obecna na całym świecie, a RAV4 (SUV) i Corolla (samochód kompaktowy) czynią tę markę atrakcyjną dzięki zróżnicowanej ofercie. Jednak w obu modelach brakuje opcji czysto elektrycznych, oferując jedynie alternatywy hybrydowe. Choć Toyota w 2023 r. nadal miała dobry rok, RAV4 i Corolla po prostu nie są w stanie konkurować na rynku samochodów elektrycznych, który staje się coraz bardziej kluczowy oraz ważny w Europie i Chinach”
Pełne wyniki globalnej sprzedaży samochodów osobowych za 2023 r., uzupełnione o te z mniejszych rynków, mają pojawić się w drugim kwartale 2024 r.