Rajd Polski z sensacją na liście zgłoszeń. Pierwsze w historii WRC niehybrydowe auto Rally1 dla gwiazdy mistrzostw Europy

Tegoroczny Rajd Polski będzie wyjątkowym wydarzeniem dla Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC). Wszystko za sprawą prawdopodobnie światowego debiutu nowego rodzaju samochodu rajdowego topowej kategorii. Chodzi o pierwsze w historii niehybrydowe Rally1, które w Polsce poprowadzi Martins Sesks z pilotem Renarsem Francisem.

Adrien Fourmaux / Ford Puma Rally1 / Rajd Safari 2024 / WRC / niehybrydowe Rally1 na Rajd Polski
Podaj dalej

O co chodzi z hybrydowym i niehybrydowym Rally1?

Samochody Rally1 wprowadzono w 2022 r. jako najmocniejszą kategorię w WRC. Hybrydowe konstrukcje w szczytowych momentach na kilka sekund osiągają moc ok. 500 KM. Jednak wielokrotne awarie układu hybrydowego oraz wysokie koszty sprawiły, że ta technologia znalazła się na cenzurowanym w mistrzostwach świata. Bardzo możliwe, że hybrydy całkowicie znikną z WRC od 2025 r., choć obecne zespoły fabryczne nie popierają tego.

Martins Sesks (z prawej) i Renars Francis / Ford Puma Rally1
Martins Sesks (z prawej) i Renars Francis przed Rajdem Łotwy w hybrydzie zaliczą rozgrzewkę niehybrydowym Fordem Puma Rally1 w Rajdzie Polski. // fot. M-Sport

Od 2024 r. umożliwiono wystawienie niehybrydowych Rally1, aby potencjalnie zwiększyć liczbę zgłoszeń w najmocniejszej kategorii. Takie konstrukcje otrzymują łącznie 100 kilogramów balastu ze względu na redukcję sporej liczby podzespołów. Oprócz baterii i silnika elektrycznego z osprzętem znikają też dodatkowe chłodnice. Dzięki zaślepieniu kanałów powietrznych dla schładzania baterii możliwe będzie poprawienie aerodynamiki.

Jednak do napędu posłuży jedynie silnik spalinowy 1.6 turbo o mocy ok. 380 KM. Hybrydowe Rally1 powinny być zatem szybsze, ale możliwość sprawdzenia się w niehybrydowym Rally1 jest okazją do wdrożenia się w jazdę z dużym pakietem aerodynamicznym. Brak doświadczenia z nim jest często przeszkodą, aby nawet topowi kierowcy z aut Rally2, byli w stanie płynnie przejść do szybkiej jazdy Rally1.

Ford Puma Rally1 bez hybrydy w Rajdzie Polski

M-Sport Ford World Rally Team jako pierwszy w WRC przygotuje niehybrydowe auto topowej kategorii. Ford Puma Rally1 otrzyma łotewska załoga Martins Sesks / Renars Francis. Kontrakt z M-Sportem podpisano na Rajd Polski (27-30 czerwca). Z kolei na Rajd Łotwy (18-21 lipca) 24-latek otrzyma już hybrydową Pumę Rally1. W obu tych imprezach Sesks zwyciężał w klasyfikacji generalnej, gdy były rundami mistrzostw Europy (ERC). W 2022 r. kierowca z Lipawy wygrał Skodą Fabią Rally2 evo łotewski Rajd Lipawy. Natomiast w 2023 r. już w Skodzie Fabii RS Rally2 powtórzył ten sukces i dodatkowo poprzedził go triumfem w ORLEN Rajdzie Polski.

Malcolm Wilson i Martins Sesks
Malcolm Wilson, szef M-Sportu podpisuje kontrakt z Martinsem Sesksem. // fot. M-Sport

Martins Sesks: „Jestem szczerze wdzięczny, ponieważ połączenie sił z zespołem M-Sport World Rally Team i promotorem WRC było spełnieniem moich marzeń w postaci uzyskania tej niezwykłej możliwości awansu z poziomu Rally2 na Rally1. Muszę przyznać, że trzeba było to powtórzyć dwa razy, aby w pełni uwierzyć, że wkrótce będziemy konkurować z najbardziej elitarnymi kierowcami na świecie w maszynerii Rally1.

Dotarcie do tego momentu było ogromnym wysiłkiem wielu osób, zwłaszcza mojej rodziny, której rajdowa tradycja sięga inauguracyjnych zawodów mojego dziadka w Lipawie w 1965 roku. Teraz, 59 lat później, mam okazję wziąć udział w tym samym rajdzie, ale jako wydarzenie WRC. Chociaż przystosowanie się do auta Rally1 będzie niewątpliwie wymagało naszego niezachwianego skupienia i zaangażowania, jesteśmy w pełni przygotowani, aby dać z siebie wszystko. Powierzenie nam do poprowadzenia pierwszej niehybrydowej Pumy Rally1 sprawia, że tym bardziej ekscytujące jest dla nas zobaczenie, co przyniesie przyszłość”.

Przeczytaj również