O co chodzi z hybrydowym i niehybrydowym Rally1?
Samochody Rally1 wprowadzono w 2022 r. jako najmocniejszą kategorię w WRC. Hybrydowe konstrukcje w szczytowych momentach na kilka sekund osiągają moc ok. 500 KM. Jednak wielokrotne awarie układu hybrydowego oraz wysokie koszty sprawiły, że ta technologia znalazła się na cenzurowanym w mistrzostwach świata. Bardzo możliwe, że hybrydy całkowicie znikną z WRC od 2025 r., choć obecne zespoły fabryczne nie popierają tego.
Od 2024 r. umożliwiono wystawienie niehybrydowych Rally1, aby potencjalnie zwiększyć liczbę zgłoszeń w najmocniejszej kategorii. Takie konstrukcje otrzymują łącznie 100 kilogramów balastu ze względu na redukcję sporej liczby podzespołów. Oprócz baterii i silnika elektrycznego z osprzętem znikają też dodatkowe chłodnice. Dzięki zaślepieniu kanałów powietrznych dla schładzania baterii możliwe będzie poprawienie aerodynamiki.
Jednak do napędu posłuży jedynie silnik spalinowy 1.6 turbo o mocy ok. 380 KM. Hybrydowe Rally1 powinny być zatem szybsze, ale możliwość sprawdzenia się w niehybrydowym Rally1 jest okazją do wdrożenia się w jazdę z dużym pakietem aerodynamicznym. Brak doświadczenia z nim jest często przeszkodą, aby nawet topowi kierowcy z aut Rally2, byli w stanie płynnie przejść do szybkiej jazdy Rally1.
Ford Puma Rally1 bez hybrydy w Rajdzie Polski
M-Sport Ford World Rally Team jako pierwszy w WRC przygotuje niehybrydowe auto topowej kategorii. Ford Puma Rally1 otrzyma łotewska załoga Martins Sesks / Renars Francis. Kontrakt z M-Sportem podpisano na Rajd Polski (27-30 czerwca). Z kolei na Rajd Łotwy (18-21 lipca) 24-latek otrzyma już hybrydową Pumę Rally1. W obu tych imprezach Sesks zwyciężał w klasyfikacji generalnej, gdy były rundami mistrzostw Europy (ERC). W 2022 r. kierowca z Lipawy wygrał Skodą Fabią Rally2 evo łotewski Rajd Lipawy. Natomiast w 2023 r. już w Skodzie Fabii RS Rally2 powtórzył ten sukces i dodatkowo poprzedził go triumfem w ORLEN Rajdzie Polski.
Martins Sesks: „Jestem szczerze wdzięczny, ponieważ połączenie sił z zespołem M-Sport World Rally Team i promotorem WRC było spełnieniem moich marzeń w postaci uzyskania tej niezwykłej możliwości awansu z poziomu Rally2 na Rally1. Muszę przyznać, że trzeba było to powtórzyć dwa razy, aby w pełni uwierzyć, że wkrótce będziemy konkurować z najbardziej elitarnymi kierowcami na świecie w maszynerii Rally1.
Dotarcie do tego momentu było ogromnym wysiłkiem wielu osób, zwłaszcza mojej rodziny, której rajdowa tradycja sięga inauguracyjnych zawodów mojego dziadka w Lipawie w 1965 roku. Teraz, 59 lat później, mam okazję wziąć udział w tym samym rajdzie, ale jako wydarzenie WRC. Chociaż przystosowanie się do auta Rally1 będzie niewątpliwie wymagało naszego niezachwianego skupienia i zaangażowania, jesteśmy w pełni przygotowani, aby dać z siebie wszystko. Powierzenie nam do poprowadzenia pierwszej niehybrydowej Pumy Rally1 sprawia, że tym bardziej ekscytujące jest dla nas zobaczenie, co przyniesie przyszłość”.