Wspomniana mapa drogowa wyznacza terminy wdrożenia określonych standardów, które mają umożliwić promotorowi WRC osiągnięcie ambitnych celów klimatycznych. Wśród nich jest osiągnięcie neutralności węglowej do 2030 r. oraz zerowa emisja netto dwutlenku węgla do 2040 r. Choć te daty wydają się odległe to już w najbliższych latach wymogi klimatyczne wyraźnie się zaostrzą. Obejmą one zarówno uczestników, jak i organizatorów imprez.
Przyszłość Rajdu Polski i innych międzynarodowych imprez uzależniona m.in. od zielonego prądu
Warto pamiętać, że spółka WRC Promoter odpowiada nie tylko za WRC. Ma też prawa do ERC (Rajdowe Mistrzostwa Europy) oraz światowego i europejskiego czempionatu w rallycrossie (World RX, Euro RX). Wszystkie te mistrzostwa już do 2027 r. mają być zasilane głównie zieloną energią. W przypadku WRC i ERC 75 proc. parków serwisowych ma być zasilanych lokalną energią odnawialną lub bezemisyjnymi generatorami prądu. Do 2030 r. ten wymóg obejmie wszystkie rundy mistrzostw świata i Europy.
Czy może to być problemem dla Rajdu Polski? Jeśli odpowiednio wcześniej nikt nie zajmie się przygotowaniem do tego wyzwania to być może tak. Nad tematem powinni pochylić się już teraz nie tylko organizatorzy Rajdu Polski. Przespać czasu na działanie nie mogą też inni włodarze imprez w kraju, które aspirują do WRC lub ERC. O ile na północy Polski udział OZE (odnawialne źródła energii) w miksie energetycznym jest na niezłym poziomie, to na Śląsku jest odwrotnie. W tym kontekście większe zagrożenie może dotyczyć Rajdu Śląska w ERC niż Rajdu Polski w WRC.
Dziś zakup 100 proc. zielonej energii jest oczywiście możliwy, ale nie da się czasem tego zrobić z dnia na dzień. Niekiedy potrzebne są dodatkowe inwestycje, w których najwięcej czasu pochłaniają biurokratyczne procedury. Często musi to być element większej polityki miasta czy regionu. Trudno bowiem oczekiwać finansowania infrastruktury dla parku serwisowego, który będzie funkcjonował przez około tydzień w ciągu roku. Jednak prąd nie jest jedynym wyzwaniem dla organizatorów rajdów w Polsce, bo od 2026 r. będą musieli zainicjować m.in. politykę odnowy lokalnego środowiska naturalnego. Do 2030 r. rundy WRC i ERC mają mieć status nature-positive.
Zrównoważone paliwo w ERC od 2025 r.
Wyrzeczenia na rzecz ochrony klimatu obejmą też uczestników rajdów i samego promotora. Z ciekawych planów warto zwrócić uwagę, że od 2025 r. samochody w mistrzostwach Europy będą musiały być zasilane wyczynowym paliwem syntetycznym. Obecnie taki wymóg obejmuje WRC w przypadku aut Rally1, a także Rally2 klasyfikowanych w mistrzostwach WRC2. To sprawi, że budżety na przejechanie sezonu w ERC z pewnością urosną. Natomiast promotor zadeklarował m.in. użycie syntetycznego paliwa awiacyjnego do samolotu, który krąży nad odcinkami specjalnymi, zapewniając łączność na „odludziu”. Pełną mapę drogową promotora WRC na nadchodzące lata można zobaczyć w broszurze tutaj (PDF w języku angielskim).