Wszyscy producenci samochodów zmagają się z niedoborem chipów, dlatego ogólna liczba sprzedanych egzemplarzy często jest na minusie. Są jednak segmenty, które notują imponujące wzrosty. Tak jest z SUV-ami i crossoverami w Fordzie, gdzie w styczniu 2022 r. sprzedano o 63,8 proc. więcej SUV-ów niż przed rokiem.
Nowy lider Forda
Przyzwyczailiśmy się do tego, że najlepiej sprzedającym się modelem Forda jest znany od dawna Focus. Jednak początek roku należy do atrakcyjnego SUV-a, Forda Kuga. Z liczbą aż 374 sprzedanych sztuk pojazd był najchętniej wybieranym w styczniu 2022 r. autem spod znaku błękitnego owalu.
Model oferowany m.in. jako hybryda plug-in (spalanie nawet 1,4 l benzyny na 100 km) był w pierwszym miesiącu tego roku jedynym Fordem, w czołowej 15-tce ogólnej sprzedaży aut w Polsce. Mimo naszpikowania nowoczesnymi technologiami, auto dostępne jest za niewielkie pieniądze, dzięki atrakcyjnym opcjom finansowania.
Jednak niewiele gorszym wynikiem (332 sprzedanych) może pochwalić się nowy Ford Puma. Rok temu na polskim rynku zarejestrowano niemal o połowę mniejszą liczbę tego efektownego modelu.
Wszystkie wzrosty bledną jednak, gdy popatrzymy jak bardzo urósł tańszy Ford EcoSport. W styczniu 2022 r. kupiono go 183 razy, a porównując ze styczniem 2021 r. to wzrost o 297,8 proc.!
Imponujący rezultat (93) zanotował też Ford Mustang Mach-E, który w styczniu był najczęściej kupowanym autem elektrycznym w Polsce. Na 100-procentowym plusie znalazł się nawet luksusowy Ford Explorer (4).
Minivan przed Mondeo
W Fordzie kryzys z dostępem do półprzewodników odbił się bardziej na autach osobowych. Tu najpopularniejszym modelem był Focus (232 szt.), który stanowił niemal połowę (49,15 proc.) sprzedaży aut osobowy amerykańskiej marki. Na drugim miejscu z tej gamy sklasyfikowano Forda Fiestę (89), a czołową trójkę skompletował nowoczesny minivan Tourneo Custom (38). Styczniowego podium nie powtórzyło Mondeo, który odnotował aż 88,4-procentowy spadek (ze 172 do 20 sprzedanych egzemplarzy).
Ford w Polsce wciąż należy do ścisłej czołówki wśród aut dostawczych. Marka w tym segmencie była w styczniu druga w Polsce. Najpopularniejszy Ford Transit zanotował rok do roku wzrost sprzedaży o 6,2 proc. (z 257 do 273), a wkrótce tę grupę pojazdów wesprze jego w pełni elektryczna odmiana Ford E-Transit.
Dane: Ford / PZPM