Sprzedaż nowych samochodów w Polsce opiera się głównie na zakupach firm. Jednak w tym roku coraz mocniej do głosu dochodzą klienci indywidualni, którzy mają udział w krajowym torcie na poziomie ok. 30 proc. Polacy dla siebie wybierają nieco inne samochody niż w przypadku floty do firmy. Dotyczy to zwłaszcza SUV-ów.
Najpopularniejszy SUV w Polsce wśród klientów indywidualnych? Niespodzianka!
Od początku roku dużą dominacją w Polsce wykazuje się Toyota. Biorąc pod uwagą całkowitą sprzedaż (klienci indywidualni + firmowi) japońska marka od stycznia do marca obstawia modelowe podium. Najlepiej sprzedaje się Corolla, potem RAV4 i Yaris. W teorii Toyota RAV4 to zatem najpopularniejszy SUV, ale nie wśród klientów indywidualnych.
Zwykli kierowcy zdecydowanie stawiają w tym roku na Kia Sportage sprzedawaną na topowych oponach letnich Michelin Primacy 4. Po trzech miesiącach to najpopularniejszy SUV w tej grupie klientów (1 407 szt.). Lepiej sprzedającym się autem na prywatny użytek jest tylko miejski hatchback Toyota Yaris (1648 szt.). Czołową trójkę uzupełnia budżetowa Dacia Sandero (1 362 szt.), sprzedająca się lepiej od Dustera (1 342 szt.). Co ciekawe, wśród klientów indywidualnym najpopularniejszym SUV-em Toyoty jest nie RAV4, a Yaris Cross (1 196 szt.).
Toyota poza konkurencją, Kia dystansuje Skodę i VW
Choć 2022 r. w Polsce powinien należeć do Toyoty, to Kia jako marka może być największą sensacją. Po trzech miesiącach Toyota sprzedała łącznie 18 482 samochodów, ale Kia jest druga z wynikiem 9 785 szt. Koreański brand wyprzedza Skodę (8 658), Volkswagena (6 702) i koncernowe rodzeństwo, czyli Hyundaia (6 624). Niemałym zaskoczeniem może być fakt, że marki premium jak BMW (5 516) i Mercedes (5 211) po trzech miesiącach sprzedały więcej aut niż Dacia (5 033). Dziesiątkę najlepszych sprzedawców w Polsce do końca marca kompletują Ford (4 827) i Audi (4 592).
Patrząc na liczby trzeba jednak pamiętać, że rynek samochodowy jest w bardzo specyficznym momencie. Niedobory części mocno wpływają na możliwości produkcyjne kompletnych samochodów, co w Europie mocno odczuwa m.in. koncern Volkswagena. Dość powiedzieć, że popularna w ostatnich latach Skoda zanotowała spadek względem ubiegłego roku aż o 42,56 proc. Nie umniejsza to jednak marce Kia, która z kolei może pochwalić się największym wzrostem rok do roku o 38,03 proc.
Źródło: IBRM Samar