Wyniki sprzedaży nowych samochodów w Polsce wiele mówią o aktualnych upodobaniach kierowców i możliwościach producentów. SUV-y na dobre zagościły już w motoryzacyjnym krajobrazie Polski, dzięki czemu ich wybór jest naprawdę szeroki. W jednym z najbardziej kluczowych segmentów – premium – dominacją wyróżnia się zwłaszcza jeden model.
Który SUV premium pozamiatał w Polsce?
Mowa o nowym Volvo XC60, które jest nie tylko najlepiej sprzedającym się SUV-em w tym segmencie, ale i w ogóle autem premium w Polsce. Po trzech kwartałach w naszym kraju zarejestrowano prawie 4 tys. nowych egzemplarzy (3 969). Szwedzka marka należąca do chińskiego koncernu Geely jest na dobrej drodze do powtórzenia lub pobicia ubiegłorocznego wyniku. Na koniec grudnia 2021 zarejestrowano bowiem 4 209 Volvo XC60, co dało triumf w segmencie premium.
Niesłabnąca popularność Volvo XC60 w Polsce to nie jest przypadek. Szwedzka marka jest kojarzona z bardzo wysokim bezpieczeństwem i komfortem. Jednocześnie cały czas pojawia się mnóstwo innowacji nie tylko w kwestii bezpieczeństwa, ale i układów napędowych. W ofercie są chociażby wersje XC60 Recharge, czyli hybrydy plug-in. Połączenie silnika benzynowego i elektrycznego daje moc 455 KM, spalanie 1 l/100 km i 78 km zasięgu na samym prądzie. To wszystko w bardzo atrakcyjnej cenie względem konkurencji.
O tym jak Volvo XC60 jest w Polsce mocne, niech świadczy fakt, że drugie w zestawieniu BMW Serii 3 ma 2 618 rejestracji po trzech kwartałach. Z powtórzeniem 4 084 sprzedanych egzemplarzy z 2021 r. może być teraz problem. Na modelowym podium klasy premium, a drugim wśród SUV-ów znalazło się Audi Q5 (2 554 szt.). Czołową piątkę kompletują SUV-y BMW, a konkretnie X5 (2 441) oraz X3 (2 383). Co ciekawe, we wrześniu sensacyjnie miesiąc wygrał Lexus RX, którego w 30 dni zarejestrowano prawie tyle (522), ile przez poprzednie 8 miesięcy (753).
Niemieckie marki na czele
Jednak zestawienie modeli nie daje też pełnego obrazu rynku premium w Polsce. Warto zwrócić uwagę, że 3 samochody w top 5 są wyprodukowane przez BMW. To też przekłada się na ranking marek, bo tam BMW prowadzi z liczbą 17 839 rejestracji. Na drugim miejscu jest Mercedes, który sprzedał w tym roku 16 127 samochodów, z czego najpopularniejszy (GLC) jest dopiero 9 wśród modeli premium (1973 szt.). Markowe podium kompletuje Audi (13 813), którego wynik także rozkłada się na wiele modeli. Tymczasem Volvo, które ma najpopularniejszego SUV-a w Polsce, wśród marek jest czwarte (8 207 szt.). Ma jednak sporą przewagę nad piątym Lexusem, który zamknął kwartał z łącznie 3 889 rejestracjami (mniej niż samo Volvo XC60).
Źródło: IBRM Samar