Zwykli Polacy ruszyli na zakupy
Sprzedaż samochodów w Polsce jest nieco gorsza niż rok temu (ok. -11 proc.), ale zaczyna się rozkręcać. W minionym miesiącu kupiono bowiem o 15,75 proc. więcej aut niż w styczniu. Na zakupy ruszyli zwłaszcza klienci indywidualni, których udział w rynku wyniósł aż 30,3 proc. (zazwyczaj to ok. 25 proc.). To właśnie ich wybory realnie odzwierciedlają, co naprawdę lubią Polacy.
Jeszcze w styczniu królem klientów prywatnych był Volkswagen T-Roc (577 szt.), ale w lutym jego dostępność była dużo gorsza. Mimo świetnego początku roku niemiecki SUV nie jest już nawet w pierwszej piątce rankingu klientów indywidualnym. Po dwóch miesiącach numerem jeden w Polsce (tylko klienci prywatni) jest Toyota Yaris, którą zarejestrowano aż 1 162 razy. To imponujący wynik, choć w analogicznym okresie 2021 r. ten model sprzedawał się jeszcze lepiej (o 33,71 proc.).
Dlaczego akurat Yaris?
Nowa Toyota Yaris swój rezultat zawdzięcza nie tylko dostępności. Oprócz nowoczesnego designu oferuje też niezwykle atrakcyjną cenę. W wersji wyposażenia Active ceny odmiany hybrydowej zaczynają się od 81 700 zł. Łączna moc hybrydy zapewnia 116 KM, a z bezstopniową skrzynią e-CVT spalanie benzyny to tylko 3,8 litra! Ceny najtańszej wersji spalinowej startują od 64 900 zł.
Klienci indywidualni w Polsce w pierwszych dwóch miesiącach chętnie wybierali też Dacię Sandero (974 szt.). Z kolei najlepiej sprzedającym się SUV-em jest Kia Sportage (936 szt.). Za czołową trójką sklasyfikowano Hyundaia Tucson (854 szt.), a do top 5 weszła jeszcze Toyota RAV4 (801 szt.). W czołówce nie było zatem miejsca dla żadnej marki niemieckich koncernów.
Całe podium dla Toyoty
Biorąc pod uwagę zakupy klientów firmowych, w lutym Toyota Yaris była trzecim najlepiej sprzedającym się modelem w Polsce (1 359 szt.). Całe podium zgarnął japoński producent, bo drugie miejsce zgarnął RAV4 (1 514), a liderem była niezmiennie Corolla (1 607). Łączny wynik Toyoty w lutym (6530) był ponad 2 razy większy niż w przypadku drugiej Kia (3 095).
W minionym miesiącu najwyżej sklasyfikowaną nie-Toyotą był Hyundai Tucson (1208). Za czwartą Kią Sportage znalazły się pierwsze europejskie modele – Skoda Octavia (804) i Dacia Duster (802). W top10 nie było żadnego Volkswagena, bowiem za Dusterem znalazły się Hyundai i30 (715), Kia Ceed (633) oraz Dacia Sandero (628).
Azjatyckie marki królują
Biorąc pod uwagę wszystkie sprzedane egzemplarze (indywidualni + firmowi) w 2022 r. najpopularniejszymi modelami są Toyoty Corolla (3 286), RAV4 (2 631) i Yaris (2 292). Podobnie jak w lutym top5 uzupełniają Hyundai Tucson (1 901) i Kia Sportage (1 804). Flotowy hit Skoda Octavia (1 716) jest przed Kią Ceed (1 489), VW T-Roc (1 438) oraz Daciami Sandero (1 376) i Duster (1 343).
W ciągu pierwszych dwóch miesięcy Toyota sprzedała 12 258 aut osobowych w Polsce. Druga Kia wydała 6 341 pojazdów, a trzecia Skoda 5 514. Pierwszą piątkę marek kompletują Hyundai (4 181) i Volkswagen (3 808). Szósty wynik zanotował lider sprzedaży klasy premium – BMW (3 280), a powyżej 3 tys. egzemplarzy sprzedały też marki Ford (3 160) i Dacia (3 105). Pierwszą dziesiątkę po lutym zamykają Mercedes (2 633) i Audi (2 549).