Są wyniki, jest nagroda
Terenowe zacięcie od lat ewoluowało w Dacii, a przy tym marka notowała świetne wyniki sprzedaży. Gdy bilans producenta jest na plusie, łatwiej o śmiałe decyzje. Okazuje się, że koncern Renault oficjalnie dał zielone światło Dacii na fabryczny program Mistrzostwach świata w rajdach terenowych. Wisienką na torcie będzie start w Rajdzie Dakar 2025 w topowej kategorii T1+.
Dacia we współpracy z legendarnym brytyjskim tunerem Prodrive (niegdyś program Subaru w WRC, obecnie Bahrain Raid Xtreme w Dakarze) stworzy prototyp do rajdów terenowych. Samochód klasy T1+ będzie jeździł na e-paliwie od Aramco. Saudyjczycy chcą w ten sposób wypromować alternatywę dla niskiej emisji CO2 w motoryzacji. Paliwa syntetyczne dostarczane przez Aramco są produkowane z wykorzystaniem energii odnawialnej (wodoru) z wychwytywaniem CO2. To pozwala uzyskać paliwo o niskiej zawartości związków węgla, kompatybilne z współczesnymi silnikami spalinowymi.
Kto poprowadzi dakarową Dacię i kiedy zobaczymy auto?
Fabryczny zespół Dacii wejdzie do świata rajdów „na galowo”, bo z absolutną gwiazdą odcinków specjalnych. Kierowcą w zespole będzie dziewięciokrotny rajdowy mistrz świata (WRC) i dwukrotnie drugi w samochodowej stawce Rajdu Dakar – Sebastien Loeb. Francuz liczy na to, że z fabrycznym wsparciem Dacii w końcu sięgnie po upragnione zwycięstwo w supermaratonie. Kierowcą drugiego prototypu będzie kobieta, Cristina Gutierrez Herrero. 31-latka występowała już wspólnie z Loebem w serii Extreme E w barwach ekipy X44, należącej do 7-krotnego mistrza F1, Lewisa Hamiltona. W 2022 r. wywalczyli mistrzostwo.
Harmonogram fabrycznego zespołu Dacii zakłada testy prototypu już podczas przyszłorocznego Rajdu Maroka. Impreza organizowana jest głównie w czwartym kwartale (w tym roku w dniach 13-18 października). Często bywa najważniejszym sprawdzianem przed Rajdem Dakar. W 2025 r. oprócz Dakaru, Dacia wystawi prototypy w pełnym sezonie World Rally-Raid Championship (Mistrzostwa świata w rajdach terenowych). Dacia zamierza rzucić rękawicę czołowym zespołom w kategorii samochodów, wśród których prym wiodą modele Toyoty, Audi, Mini oraz Forda, a także niezależne konstrukcje jak Prodrive BRX Hunter, którym Loeb zaliczy jeszcze Dakar 2024.