Ależ to będzie wyglądać
Oczekuje się, że wersja produkcyjna zachowa proporcje i wymiary podobne do samochodu koncepcyjnego z 2021 roku. Zaprezentowany w zeszłym roku koncept mierzył 4930 mm długości, 2055 mm szerokości i 1790 mm wysokości. Rozstaw osi wyniósł 3100 mm, co sprawia, że ma mniej więcej takie same rozmiary jak BMW X5 czy Mercedes-Benz GLE.
W SUV-ie zastosowano język stylistyczny Kia „Opposites United”, który zadebiutował w EV6 i będzie stopniowo rozszerzany na całą gamę. W przypadku EV9, projektanci zainspirowali się motywem „Bold for Nature”. Łączy on chropowatą i kanciastą powierzchnię zewnętrzną z przestronną, wyposażoną w nowe technologie, trzyrzędową kabiną.
Pewne rzeczy pozostaną tylko w koncepcie
Niektóre cechy, które można stonować w modelu produkcyjnym, to na pewno 22-calowe koła czy duża liczba diod LED na Digital Tiger Face. Jedynie opcją, bo może to generować koszty, będą zapewne kamery zastępujące lusterka, nożycowe drzwi i futurystyczny układ wnętrza z wolnostojącymi siedzeniami. Model będzie jednak ogólnie wyglądał dość podobnie, co już może zwiastować sukces.
Od strony technologicznej, EV9 będzie pierwszym modelem, który wprowadzi technologię autonomicznej jazdy Kia „AutoMode”. Tryb będzie dostępny dla wszystkich modeli na głównych rynkach do 2026 r. System wspomagania ADAS będzie zawierał zaawansowany tryb Highway Driving Pilot, który rzekomo umożliwi autonomiczną jazdę po autostradzie.
Nie jest oczywiste, czy EV9 zachowa masywny 27-calowy, ultraszeroki ekran dotykowy. Kia poinformowała, że będzie to pierwszy model produkcyjny, który otrzyma aktualizacje OTA (over-the-air) i zintegruje usługi funkcji na żądanie (FoD). To pozwoli właścicielowi dopasować szereg funkcji obsługiwanych przez oprogramowanie w określonym budżecie. To rozwiązanie do 2025 r. otrzymają wszystkie samochody z gamy Kia.
Wielki SUV, a do setki w 5 sekund
Kia potwierdziła już, że Kia EV9 – obok swojego bratniego Hyundaia Ioniq 7 – będzie oparta na rozszerzonej wersji platformy E-GMP. Na debiut jej ewolucji zwanej Integrated Modular Architecture (IMA) trzeba będzie poczekać do 2025 r. Nie podano szczegółów na temat elektrycznego układu napędowego, ale najprawdopodobniej będzie on składał się z podwójnych silników oferujących możliwość napędu na wszystkie koła. Pomimo rozmiarów SUV-a, firma twierdzi, że EV9 przyspieszy od 0 do 100 km/h w zaledwie 5 sekund. Akumulator o dużej pojemności montowany w podłodze pozwoli na zasięg 540 km. Z ultraszybkim ładowaniem, regeneracja 100 km zasięgu potrwa tylko 6 minut.