Budżetowe modele już nie dominują
Jeszcze kilka lat temu najpopularniejszym SUV-em w Polsce, a w pewnym okresie nawet modelem ogólnie była Dacia Duster. Jednak wraz z rozwojem i aktualizacją technologii ten budżetowy crossover nie jest już tak tani jak kiedyś. Owszem, wciąż jest jednym z najtańszych, bo można go kupić od 79 900 zł. Co ciekawe, tańsza od Dustera jest już nawet elektryczna Dacia Spring (76 900 zł). Jednak badania pokazują, że niska cena wcale nie przekłada się na najlepszą sprzedaż.
Najnowszy raport Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) pokazuje, że klienci indywidualni wolą dopłacić i kupić SUV-a za ponad 100 tys. zł. Są to dane z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). Należy mieć na uwadze, że w tej bazie wśród klientów indywidualnych są osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą lub spółki cywilne. Zatem nie wszystkie rejestracje na osoby fizyczne są tymi prywatnymi, ale na pewno większość z nich tak.
Który nowy SUV najczęściej jest rejestrowany przez Polaków na siebie?
PZPM przedstawiło raking najpopularniejszych modeli wśród klientów indywidualnych po 4 miesiącach 2024 r. Okazuje się, że zdecydowanie najpopularniejszym modelem jest Toyota Yaris Cross. Ten miejski SUV kosztujący od 104 300 zł, ceniony m.in. za kompaktowe wymiary, ma już 3 433 rejestracji indywidualnych. Co ciekawe, im dalej na podium tym drożej, bo druga Kia Sportage (2 407 szt.) kosztuje od 132 900 zł. Tyle samo wynosi cena początkowa trzeciej w zestawieniu Toyoty C-HR (2 301 szt.).
Całe podium zajęte jest zatem przez SUV-y ze średniej półki cenowej. Warto przypomnieć, że jeszcze w zeszłym roku ceny Toyoty Yaris Cross zaczynały się od ok. 93 tys. zł. Pierwszego nie SUV-a wśród osób fizycznych zobaczymy na czwartym miejscu. Tu niemałe zaskoczenie, bo jest to Toyota Corolla (1 813 szt.). Choć jest to najpopularniejszy model w Polsce, to jego wyniki dotąd generowali głównie klienci firmowi. Jeden w tym roku wzrost popularności tego modelu wśród klientów indywidualnych wyniósł aż 148 proc.
Czołową piątkę kompletuje kolejny nowy SUV, któremu daleko do miana budżetowego. Hyundai Tucson (1 608 szt.) to bowiem dobrze wyposażony samochód, który w wersji mild hybrid kosztuje od 117 400 zł. Taniego SUV-a znajdziemy dopiero na szóstej pozycji. To Skoda Kamiq (ceny od 87 700 zł), którą wśród osób fizycznych rejestrowano w tym roku 1 602 razy. To wynik lepszy od popularnego hatchbacka, czyli Toyoty Yaris (1 584 szt.), osławionej Dacii Duster (1 495) czy innego hitu flotowego, Skody Octavii (1 458).
Im dalej w las, tym więcej SUV-ów
Czołową dziesiątkę kompletuje Toyota RAV4 (1 399 szt.), która z ceną 175 900 zł znalazła więcej nabywców indywidualnych niż duża tańszy (od 85 500 zł) SUV Renault Captur (1 394 szt.). Za dwunastą Dacią Sandero (1 279 szt.) są jeszcze dwa SUV-y Volkswagena. Oba przekroczyły już liczbę 1 tys. rejestracji wśród osób fizycznych. To konkretnie modele T-Roc (1 279 szt.) za 125 290 zł i Tiguan (1 085 szt.) za 153 390 zł.
Do progu tysiąca sztuk w tej grupie nabywców najmniej brakuje Skodzie Karoq (951) kosztującej 121 900 zł i Suzuki Vitara (943) oferowanego od 89 900 zł. W top20 modeli najchętniej wybieranych przez osoby fizyczne są jeszcze Cupra Formentor (834 szt. / od 139 000 zł), Nissan Qashqai (797 szt. / od 136 500 zł), Suzuki S-Cross (782 szt. / od 105 900 zł) i Skoda Fabia (778 szt. / od 71 850 zł).