Marcello Gandini urodził się 26 sierpnia 1938 r. w Turynie. Był synem dyrygenta orkiestry. Choć nie związał swojego życia z muzyką (ojciec chciał wykształcić go na pianistę), to można powiedzieć, że został artystą. Od dzieciństwa pasjonowały go samochody, zarówno od strony projektowania, jak i mechaniki. W wieku 25 lat próbował zatrudnić się w pracowni Bertone, ale ówczesny główny projektant Giorgetto Giugiaro (również legenda designu) sprzeciwił się temu.
![1990-Lamborghini-Countach-25th-Anniversary-Edition-13-1536x1022](https://wrc.net.pl/media.php?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_31b548cfed58484085a001af5d8ac982%2Fwrc-prod%2F2023%2F01%2F1990-Lamborghini-Countach-25th-Anniversary-Edition-1-1024x576-1.webp)
Niejedna legenda motoryzacji to dzieło Gandiniego
Jednak Giugiaro po kilku latach opuścił Bertone i w końcu Gandini dostał swoją szansę. Na jego desce kreślarskiej w latach 60′ powstało m.in. słynne Lamborghini Miura, a w kolejnej dekadzie Lamborghini Countach. W latach 70′ Marcello Gandini zaprojektował też model, który stały się ikoną rajdów samochodowych, czyli Lancię Stratos i poprzedzającego go Stratosa Zero. Powierzono mu też Ferrari Dino 308 GT4, a na odchodne z Bertone naszkicował m.in. Citroena BX.
![Sandro Munari / Silvio Maiga / Lancia Stratos HF / Rajd San Remo 1976 / WRC](https://wrc.net.pl/media.php?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_31b548cfed58484085a001af5d8ac982%2Fwrc-prod%2F2024%2F03%2Fsandro-munari-lancia-stratos-rajd-san-remo-1976-wrc-jpg.webp)
Później rozpoczął pracę na własny rachunek. Do jego najsłynniejszych tworów zalicza się Renault 5 Turbo, BMW Serii 5 (pierwsza generacji E12) czy Lamborghini Diablo. To Włoch był autorem uchylanych pionowo drzwi, dziś znanych jako „Lambo doors”. Łącznie dla bolońskiej marki stworzył aż 8 modeli. Był także autorem niezwykłych prototypów jak Bugatti EB110 czy BMW Garmisch. Na przełomie lat 80′ i 90′ przeprojektował też słynne Maserati Biturbo. Zresztą dla tej marki narysował sporo szkiców z czwartą generacją Quattroporte na czele.
![Marcello Gandini / BMW Garmisch](https://wrc.net.pl/media.php?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_31b548cfed58484085a001af5d8ac982%2Fwrc-prod%2F2024%2F03%2FMarcello-Gandini-BMW-Garmisch.webp)
Pracował do ostatnich dni
Marcello Gandini nigdy nie przeszedł w pełni na emeryturę. Pracował nawet w wieku 85 lat, ostatnio nad platformą szkoleniową dla muzeum samochodów w Dosze (Katar). 12 stycznia tego roku Politechnika Turyńska nadała mu tytuł doktora honoris causa w dziedzinie inżynierii mechanicznej. Jego pogrzeb odbędzie się w piątek lub najpóźniej w sobotę rano w kościele parafialnym Santo Stefano w miejscowości Rivera pod Turynem.