Auta z Niemiec znów płyną do Polski szerokim strumieniem
IBRM Samar przeanalizował najnowsze wpisy do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) w zakresie pierwszy rejestracji aut sprowadzanych z zagranicy. Import cały czas się szybko odradza, choć nie są to jeszcze wyniki sprzed pandemii. Jednak liczba 366 823 rejestracji w 5 miesięcy robi wrażenie, bo względem analogicznego okresu ubiegłego roku to poprawa o 26,1 proc. Tylko w maju przerejestrowano 71 911 aut z innych krajów.
![Opel Astra Sports Tourer 2011](https://wrc.net.pl/media.php?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_31b548cfed58484085a001af5d8ac982%2Fwrc-prod%2F2023%2F03%2FOpel-Astra_Sports_Tourer-2011-1600-01-jpg.webp)
Statystycznie najczęściej importujemy samochody 12-letnie (12,2 roku). Średnią zawyżają auta z silnikami benzynowymi, choć ich wiek (12,89 roku) są i tak młodsze niż jeszcze rok temu. Nieco młodsze w imporcie są diesle, których zwłaszcza na Zachodzie, ludzie chętniej się pozbywają w konkurencyjnej cenie. Polacy sprowadzają też samochody elektryczne, które utrzymują 0,6 proc. udziału w tym rynku. Średni wiek bateryjnych pojazdów wzrósł jednak do 5 lat.
Ponad połowa aut (52,3 proc.) trafia do nas z Niemiec. W tym roku zza zachodniej granicy ściągnięto 209 231 osobówek. Na drugim miejscu jest Francja, choć z drastycznie niższą liczbą rejestracji 42 436 szt. Wiele wskazuje na to, że niedługo USA (26 400 szt.) mogą wyprzedzić na trzecim stopniu podium Belgię (30 058). W tym roku obserwujemy ponad 70-procentowy wzrost importu ze Stanów Zjednoczonych, które już wyprzedziły Holandię (20 177) czy Włochy (12 890).
![Nissan Qashqai 2012](https://wrc.net.pl/media.php?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_31b548cfed58484085a001af5d8ac982%2Fwrc-prod%2F2024%2F02%2FNissan-Qashqai-2012-1600-09-jpg-e1707387892498.webp)
Japońskiego SUV-a widać coraz wyżej w rankingu
Wśród najchętniej ściąganych modeli dominują kompakty. W rankingu największej liczby rejestracji z importu przewodzi Opel Astra (10 264 szt.), Volkswagen Golf (9 664) i Audi A4 (9 228). Za stałymi bywalcami podium plasują się BMW Serii 3 (7 515), Ford Focus (6 811), Audi A3 (6 043) i Volkswagen Passat (5 937). Na ósmym miejscu sensacyjnie mamy japońskiego SUV-a, Nissana Qashqaia. Ten model z importu miał już w tym roku 5 443 pierwszych rejestracji w Polsce. Jeszcze po kwietniu plasował się na 10. pozycji, a w zeszłym roku w pierwszej piętnastce.
Kolejne awanse w rankingu wydają się kwestią czasu. O ile w ofertach te modele z Niemiec można jeszcze dostać za ok. 32 tys. zł, to już widać, że ceny idą do góry. Przede wszystkim ofert jest dużo mniej, a stawki za te średnio 12-letnie modele zaczynają być na poziomie 40 tys. zł w górę. Nissan Qashqai od lat jest fenomenem importu, choć w top 15 pojawił się już drugi SUV. Ford Kuga z 4 731 rejestracjami zajmuje 13. miejsce, nawet przed innym popularnym Fordem Mondeo.
![Ford Kuga 2008](https://wrc.net.pl/media.php?url=https%3A%2F%2Focs-pl.oktawave.com%2Fv1%2FAUTH_31b548cfed58484085a001af5d8ac982%2Fwrc-prod%2F2024%2F05%2FFord-Kuga-2008-1600-02-jpg.webp)
Sam Qashqai stanowi ponad połowę sprowadzanych do Polski Nissanów (łącznie 10 195 szt.). Najwięcej importujemy aut marki Volkswagen (36 242). Oprócz Golfa i Passata, dużym wzięciem cieszy się Polo. Kroku niemieckiej marce dotrzymuje Ford z liczbą 34 792 rejestracji. Wśród modeli amerykańskiego producenta najczęściej wybieramy używanego Focusa, Fiestę, Kugę i Mondeo. Podium kompletuje Opel (33 688), któremu wynik oprócz bestsellerowej Astry robią Corsa oraz Insignia.