Zespoły fabryczne mają ograniczone możliwości testowania hybrydowych samochodów Rally1 (szczytowa moc to ponad 500 KM). Jedną z możliwości obejścia przepisów FIA są starty w rajdach spoza kalendarza WRC. Na taki krok zdecydowano się przed Rajdem Chile (26-29 września), który przy pechu kilku rywali może nawet zapewnić Thierry’emu Neuville’owi mistrzostwo świata.
Stary, zwycięski samochód Neuville’a
Hyundai Motorsport wysłał do Granady dość stary egzemplarz i20 N Rally1. Ostatnio użyto go w mistrzostwach świata w 2022 r. Był to premierowy sezon dla hybrydowych konstrukcji, w których belgijski kierowca długo nie mógł odnieść wygranej. Jednak to dokładnie tym egzemplarzem (podwozie nr 7) Neuville wygrał po raz pierwszy w erze Rally1. 11 września 2022 r. sięgnął po triumf w Rajdzie Akropolu. To samo auto posłużyło wtedy też do zwycięskiego zamknięcia sezonu w Rajdzie Japonii.
Od tamtego czasu auto stało głównie w garażu Hyundai Motorsport pod Frankfurtem. W 2023 r. treningowy start w Austrii zaliczył nim jeszcze tylko Teemu Suninen, aby przygotować się do asfaltowego Rajdu Europy Środkowej, czyli jego ostatniego występu w Rally1. Po blisko dwóch latach samochód w tym egzemplarzu ponownie zasiadł Thierry Neuville. Efekt? Bezproblemowe wygranie kompletu odcinków specjalnych w Rajdzie Granady. Nie ma się czemu dziwić, ponieważ było to jedyne Rally1 w stawce.
Lider WRC sam się podłożył pod wykluczenie
Jednak wczoraj późnym wieczorem (o godz. 23:00), nawet ku zaskoczeniu reszty stawki, opublikowano poprawione wyniki oficjalne. Usunięto z nich pierwotnie zwycięską załogę Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe. Fabryczna ekipa zdecydowała się nie zostawiać Hyundaia i20 N Rally1 w parku zamkniętym jak nakazywał regulamin. W efekcie Belgowie zostali wykluczeni, co było raczej celowym działaniem. Wszak takie pyrrusowe zwycięstwo chluby by nie przyniosło.
W efekcie zwycięzcami ogłoszono drugą załogę, którą stanowili Mikko Heikkila i Kirstian Temonen. Mistrzowie Finlandii (sprzed 2 lat) w Skodzie Fabii Rally2 evo stoczyli zacięty pojedynek z Martinsem Sesksem i Renarsem Francisem (Ford Fiesta Rally2). Po pokonaniu 100 kilometrów oesowych fiński duet okazał się o 12,5 sekundy lepszy od Łotyszy, którzy zaliczyli rozgrzewkę przed Rajdem Chile (gdzie pojadą Fordem Pumą Rally1 bez hybrydy). Podium skompletowali Xavi Vidales i Jordi Hereu (Skoda Fabia RS Rally2). Najszybsi Hiszpanie do załóg znanych z WRC stracili prawie 3,5 minuty.
10. Rally Ciudad de Granada 2024 – wyniki (Top 10):
1. Mikko Heikkila / Kristian Temonen (FIN) Skoda Fabia Rally2 evo – 1:00:53.0
2. Martins Sesks / Renars Francis (LVA) Ford Fiesta Rally2 +12.5
3. Xavi Vidales / Jordi Hereu (ESP) Skoda Fabia RS Rally2 +3:25.1
4. Alexander Villanueva / Jose Murado (ESP) Skoda Fabia RS Rally2 +3:53.4
5. Alejandro Mauro / Adrian Perez (MEX/ESP) Skoda Fabia RS Rally2 +4:14.1
6. Gil Membrado / Alejandro Lopez (ESP) Ford Fiesta Rally2 +4:24.4
7. Oriol Gomez / Blanco Andres (ESP) Hyundai i20 N Rally2 +5:46.3
8. Juan Castro Iglesias / Juan Leal Olivenza (ESP) Skoda Fabia R5 +8:17.3
9. Manuel Jimenes Olmo / Ignacio Paz (ESP) Renault Clio Rally4 +11:36.2
10. Artiz Iriondo Olaizola / Joseba Sanchez Arraubarrena (ESP) Renault Clio Rally5 +12:12.6
Warto zobaczyć efektowny klip z ciekawych momentów tego rajdu: