Lancia od ponad 30 lat nie uczestniczy w WRC. To jednak włoska marka wciąż dzierży rekord 10 tytułów mistrzów świata producentów. Lancia stała się rajdową ikoną za sprawą takich modeli jak Fulvia, Stratos, 037, Delta S4 czy Delta Integrale. Jej słynna rywalizacja z Audi z sezonu 1983 doczekała się filmowej adaptacji (film Race for Glory: Audi vs Lancia jeszcze nie jest dostępny w polskiej dystrybucji – przyp. red.).
Plotka z początku wydawała się szalona
3 stycznia na środowisko rajdowe spadła prawdziwa „bomba”. Włoski magazyn Autosprint napisał, że koncern Stellantis dał zielone światło marce Lancia na powrót do rajdów. Artykuł stanowczo komunikuje, że nie jest to plotka, a ostateczna decyzja. Już w 2025 r. mielibyśmy zobaczyć rajdowy model Lancia Ypsilon Rally2 do rywalizacji w cyklu WRC2. Najwcześniej na sezon 2027 r. możliwy byłby projekt samochodu topowej klasy dla cyklu WRC (obecnie są to hybrydowe Rally1).
Choć wiadomość rozpaliła serca kibiców, to dla obserwujących działalność Lancii i koncernu Stellantis wydaje się nieprawdopodobna. Producent z Turynu chce całkowicie zerwać z silnikami spalinowymi. Od 2024 r. nowe Lancie mają być zelektryfikowane, a od 2028 r. wyłącznie elektryczne (w tym powracająca, kultowa Delta). Obecnie marka posiada w ofercie tylko produkowany w Tychach model Ypsilon (wyłącznie na rynek włoski). Jego nowa generację zobaczymy pod koniec lutego 2024 r. na Salonie Samochodowym w Genewie. Pojazd ma być oferowany wyłącznie jako hybryda (przynajmniej MHEV) lub elektryk (BEV).
Przy tej całej elektryfikacji trudno zatem uwierzyć, że Lancia zbuduje kliencki samochód rajdowy Rally2. Te konstrukcje są wyłącznie spalinowe, a losy hybrydowego eksperymentu z kategorią Rally1 wydają się przesądzone. Choć WRC nie wie, jaką dokładnie drogą dążyć do niskiej emisji (prawdopodobnie postawi jednak na rozwój paliw syntetycznych), to daleko jej do oparcia się na pełnych elektrykach.
Lancia Ypsilon HF Rally2 w 2025 r.?
Jednak warto zaznaczyć, że w 2025 r. na rynku ma pojawić się usportowiona, ponad 200-konna Lancia Ypsilon HF. To nawiązanie do ikony początku lat 90′, czyli Lancii Delta HF Integrale. Teoretycznie mogłaby powstać Lancia Ypsilon HF Rally2, czerpiąc sporo z Citroena C3 Rally2. Nowy Ypislon, podobnie jak C3, ma być zbudowany na platformie CMP (e-CMP w przypadku BEV). Czwarta generacja tego modelu ma też historyczno-rajdowy akcent w postaci tylnych, okrągłych lamp. Te wprost nawiązują do kultowej Lancii Stratos z lat 70′.
Historia pokazuje jednak, że prace rozwojowe dobrej rajdówki wymagają ok. 2 lat. Prototyp musiałby zatem zacząć jeździć niedługo po premierze. Jednak wciąż trudno zrozumieć sprzedawanie hybrydy lub elektryka, a promowanie się poprzez rajdy w pełni spalinowej konstrukcji. Jedyną sensowną furtką byłaby możliwość wprowadzenia hybrydowych Rally2, ale to wiąże się ze wzrostem kosztów. Z drugiej strony producentom może zależeć na tym (chociażby na miękkich hybrydach), bo na rynku modeli tylko z silnikami spalinowymi będzie ubywać.
Juha Kankkunen nie wyklucza powrotu Lancii do WRC
Z tymi wszystkimi informacjami nadal można być sceptykiem, co do powrotu Lancii na oesy. Jednak nowe światło na sprawę rzucił czterokrotny rajdowy mistrz świata, Juha Kankkunen. Fin dwukrotnie zdobywał tytuł jako fabryczny kierowca Lancii i na łamach fińskiego Helsingin Sanomat skomentował sensacyjne doniesienia. Co ciekawe, nie tylko ich nie zdementował, a potwierdził, że faktycznie coś jest na rzeczy.
„Oczywiście to rozbudza miłe myśli” – przyznaje Juha Kankkunen pytany o powrót Lancii do WRC. „Rozmawialiśmy z Mikim Biasionem [dwukrotny mistrz WRC z Lancią] o planach [włoskiej marki]. We Włoszech mają motorsportowe know-how. Jeżeli uda się pozyskać odpowiednich inżynierów i zgody [Lancii] to może się udać. Włosi nadaliby kolorytu WRC” – stwierdził mistrz WRC z lat 1986-1987, 1991, 1993.
Ta wypowiedź sprawia, że faktycznie marketingowa promocja modelu Lancia Ypsilon HF może być oparta o rajdy samochodowe. Ewentualne zaangażowanie w najwyższą kategorię rajdową zależy zapewne od przyszłych przepisów technicznych WRC oraz odpowiedniego personelu. Najlepsi specjaliści rajdowi od strony inżynieryjnej związali się z innymi koncernami. Jednak nie ma ludzi niezastąpionych.
Do momentu publikacji centrala Lancii nie odpowiedziała na nasze pytania dotyczące rewelacji „Autosprintu”. Należy oczekiwać, że ewentualna komunikacja tematu będzie postępowała zgodnie z wewnętrznym harmonogramem planu marketingowego nowego Ypsilona.