Kolejny SUV będzie produkowany w Polsce. Do kupienia jeszcze w tym roku

SUV z Polski? Okazuje się, że na to miano zasłuży coraz więcej nowych samochodów. W fabryce Stellantis w Tychach powstaje już przednionapędowy Jeep Avenger, wkrótce dołączy do niego Alfa Romeo Junior, a dziś oficjalnie ogłoszono Jeepa Avengera 4xe, czyli z napędem na 4 koła. Jak przekonuje producent, to nie tylko kolejna wersja, a zupełnie nowy model.

Jeep Avenger 4xe / SUV
Podaj dalej

Innowacyjny napęd na 4 koła

„Avenger odniósł jeden z największych sukcesów w historii Jeepa w Europie, gromadząc ponad 90 000 zamówień od klientów, z czego prawie 30% na wersje w pełni elektryczne”mówił na prezentacji samochodu Eric Laforge, dyrektor marki Jeep w regionie Rozszerzonej Europy. „W ślad za tym sukcesem, Avenger 4xe będzie nowym punktem odniesienia w segmencie B-SUV, oferując ekskluzywny design, najwyższe osiągi i w pełni wyrażając dziedzictwo Jeepa pod względem napędu na wszystkie koła”dodał.

<yoastmark class=

Jeep Avenger 4xe to ostatnie brakujące ogniwo w strategii tego nowego, małego SUV-a. Napęd na 4 koła można określić jako wysoce innowacyjny, choć częściowo znany. W praktyce dotychczasowy układ przednionapędowy z silnikiem 1.2 turbo będzie współpracował z dwoma silnikami elektrycznymi. Jednym umieszczonym z przodu, a drugim z tyłu. W efekcie 48-woltowy układ hybrydowy wygeneruje 136 KM mocy. Z z 6-biegową skrzynią automatyczną wystarczy to do rozpędzenie SUV-a do setki w 9,5 sekundy oraz maksymalnie 194 km/h. Osiągi stanowią kompromis między frajdą z prędkości, a wpływem na środowisko.

Miejski SUV, którym nie trzeba bać się off-roadu

Jednak to auto nie ma robić wrażenia na prostej, a bardziej w terenie. „Pomimo że model z napędem na przednie koła był już bezkonkurencyjny w swojej klasie, udoskonalone zostały kąty terenowe, prześwit został zwiększony o 10 mm, a zdolność brodzenia została zwiększona do 400 m” – czytamy w komunikacie.

<yoastmark class=

Miłośnicy off-roadu zapewne docenią, że w miejskim SUV-ie, na tylnej osi zamontowano reduktor 22,7:1. W momencie użycia tylne koła dostają 1900 Nm momentu obrotowego, zapewniając ultra przyczepność. Specjalny system zarządzania trakcją Selec-Terrain przewiduje cały szereg trybów jazdy dostosowanych do różnych potrzeb. Istotna rzecz to też opracowane przez Jeepa zawieszenie typu Multilink, które spotyka się raczej w większych SUV-ach.

Jak działa napęd 4×4 w Avengerze 4xe?

Przy niskiej prędkości oraz na biegu wstecznym (do 30 km/h) napęd na cztery koła jest stały, z podziałem 50:50 na przód i tył. Przy średniej prędkości (od 30 do 90 km/h) napęd na tylną oś aktywuje się tylko na żądanie. Warto zauważyć, że nawet przy zerowym momencie obrotowym, tylny silnik elektryczny cały czas jest podłączony do tylnych kół w razie wystąpienia nagłej potrzeby aktywacji. Gdy włączony jest napęd na wszystkie koła, dystrybucja momentu obrotowego opiera się na rzeczywistym zapotrzebowaniu, z potencjalnym podziałem 50:50 na przód i tył. Przy dużej prędkości (powyżej 90 km/h) napęd na przód staje się stały, a tylny silnik elektryczny odłącza się od osi, aby zminimalizować zużycie paliwa.

<yoastmark class=

Jeep Avenger 4xe zyskał też praktyczne wyposażenie. To chociażby tylny hak holowniczy czy relingi dachowe pasujące do surowego charakteru auta. Fotele mają teraz dwukrotnie trwalszy materiał i co istotne – jest wodoodporny. Tapicerka siedzeń została zaprojektowana tak, aby nie było problemów z utrzymaniem czystości, np. przez błoto. Przeprojektowaniu uległy światła przeciwmgielne. Te są nieco wyżej i bliżej krawędzi, aby zwiększyć widoczność w nocy.

Jak jeszcze Avenger 4xe jest przygotowany do wypadu w teren?

Przedni i tylny zderzak są wykonane z materiału wytłaczanego w kolorze z wykończeniem chroniącym przed zarysowaniami, a z przodu nowy zderzak zapewnia zwiększony poziom bezpieczeństwa i trwałość w skalistym terenie, a także posiada wyższe i bardziej widoczne panele ochronne, chroniące przed uszkodzeniem podczas jazdy w terenie. Ponadto istotne elementy, takie jak przedni grill i radar, są chronione przez solidne zderzaki zapewniające wytrzymałość i trwałość w trudnych warunkach. Jeep Avenger 4xe oferuje również jako opcję nową naklejkę na maskę, zaprojektowaną tak, by była tak funkcjonalna, jak od zawsze jest marka Jeep. I faktycznie, naklejka jest wykonana z matowego materiału, aby zapobiec nieprzyjemnemu oślepianiu przez słońce podczas jazdy.

<yoastmark class=

Zamówienia na Jeep Avengera 4xe wystartują w czwartym kwartale 2024 r. Cenę poznamy bliżej konkretnego terminu uruchomienia sprzedaży.

Przeczytaj również