Ostatnie dane IBRM Samar wskazują, że import samochodów w Polsce znowu przyspiesza. W 5 miesięcy ściągnęliśmy do kraju aż 366 823 samochodów osobowych z zagranicy. Zazwyczaj ok. 12-letnich, a ponad połowa (52 proc.) tych aut pochodzi z rynku niemieckiego. Patrząc na pierwszą szóstkę najpopularniejszych modeli to aż 50 proc. to przedstawiciele segmentu premium. Po kilku lub kilkunastu latach te auta na Zachodzie są chętnie sprzedawane za naprawdę okazyjne ceny.
Używana klasa premium kusi ceną i wyposażeniem
Potwierdza to chociażby niesłabnąca popularność Audi A4. Zarówno sedan, jak i kombi stanowią motoryzacyjne marzenie wielu Polaków. Przez wiele lat ten model był najpopularniejszym w polskim imporcie. W tym roku także jest na to szansa z racji już 9 228 pierwszych rejestracji w kraju. Lepsze wyniki mają tylko kompakty Opel Astra (10 264 szt.) i Volkswagen Golf (9 664). Taką 12-letnią Audicę z silnikiem 2.0 TDI o mocy 143 KM w manualu można kupić spokojnie za 36 tys. zł. Oczywiście stawki są zróżnicowane, co nie zmienia faktu, że Polacy są gotowi zainwestować w A4-kę z drugiej, najczęściej niemieckiej ręki.
Jednak inne modele klasy premium też mają się nieźle. Tuż za modelowym podium rankingu mamy bowiem BMW Serii 3. Tylko w tym roku na nasz rynek dotarło 7 515 szt. „trójek” z różnych lat. Ta bodaj najsłynniejsza „beemka” jest popularniejsza w imporcie niż Ford Focus (6 811 szt.) i kolejne auto marki premium, Audi A3 (6 043). Niewiele brakuje, aby do pierwszej dziesiątki dostały się naprawdę bogato wyposażone Audi A6 (4 939) czy BMW Serii 5 (4 803). Warto zauważyć, że wzięciem cieszą się też modele aspirujące do klasy premium jak Volkswagen Passat (5 937) czy Ford Mondeo (4 509).
Czy nowe czy używane, kupujemy zazwyczaj te same marki
W zbiorczym rankingu marek, Polacy z aut klasy premium najczęściej sięgają w tym roku po Audi (30 483 szt.). Na drugim miejscu jest BMW (23 545), a niezły rezultat ma także Mercedes (17 214). W czołówce jest też Volvo, którego różne modele od stycznia do maja ściągnięto w liczbie 13 426 szt. Co ciekawe, wspomniany kwartet stanowi też pierwszą czwórkę najczęściej wybieranych nowych aut segmentu premium. O tym, jak kształtuje się w tym roku sprzedaż tej klasy pojazdów pisaliśmy szerzej tutaj.