Już nie tylko SUV-y. Teraz to te samochody spalinowe mają największe wzięcie

SUV-y w ostatnich latach cieszą największym zainteresowaniem wśród kupujących nowe samochody. Jednak ten trend może w końcu zacząć się odwracać, co sugeruje już początek 2024 r. Wśród najczęściej rejestrowanych samochodów w Europie dominują auta spalinowe, ale już niekoniecznie w nadwoziu SUV.

Dacia Sandero
Podaj dalej

Analitycy JATO Dynamics zebrali dane z 28 najważniejszych rynków w Europie (w tym Polski) i okazało się, że rynek wyraźnie się ożywił. Względem stycznia 2023 r. w pierwszym miesiącu tego roku zarejestrowano o 11 proc. więcej aut osobowych. Udało się przekroczyć barierę miliona, bo dokładnie 1 011 281 sztuk.

Dacia Sandero
Dacia Sandero była europejskim bestsellerem w styczniu 2024 r. // fot. Dacia

Oczywiście klienci nadal najczęściej poszukują SUV-ów, bo w styczniu 2024 r. zarejestrowano ich 543 tys. To ponad połowa (52,8 proc.) sprzedażowego tortu, ale ich udział jest rozproszony na bardzo dużo modeli. W efekcie w czołowej dziesiątce ponad połowa najczęściej kupowanych aut to osobowy segment B lub C. Na podium jest tylko jeden SUV.

SUV-y stanowiły mniejszość w top10

Europejskim hitem w styczniu 2024 r. był jeden z najtańszych samochodów na rynku, czyli Dacia Sandero. Miejski hatchback zanotował poprawę względem stycznia zeszłego roku o 20 proc. zamykając miesiąc z 25 038 rejestracjami. Drugi w zestawieniu Volkswagen Golf wystrzelił w porównaniu z początkiem 2023 r. jeszcze mocniej, bo o 62 proc., co przełożyło się na łącznie 18 563 rejestracji.

Wyniki sprzedaży aut w Europie / styczeń 2024 / modele
graf. JATO Dynamics

Najchętniej wybierany SUV, czyli Toyota Yaris Cross z 17 320 rejestracjami musiał zadowolić się trzecim miejscem. W jego przypadku wzrost wyniósł tylko 8 proc. Styczniowe podium nie było pewne, bo duże wzrosty kompaktowych samochodów niemal wyrównały ten wynik. Czwarte miejsce zajęła bowiem Skoda Octavia z liczbą 16 510 rejestracji (+74 proc.). Legenda czeskiej marki minimalnie wyprzedziła bestsellery koncernu Stellantis Peugeota 208 (16 486) i Citroena C3 (15 120).

Drugiego SUV-a w top10 znajdziemy dopiero na siódmym miejscu, a w styczniu był nim kolejny przedstawiciel Stellantis – Peugeot 2008 (15 117). Francuski SUV okazał się odrobinę lepszy od Volkswagena T-Roca (14 739) oraz Kia Sportage (14 158). Ostatnie miejsce w czołowej dziesiątce zajęło Renault Clio (13 846), które o 45 rejestracji pokonało Toyotę Yaris (13 801). Oba hatchbacki segmentu B niemal pogodził B-SUV Ford Puma (13 191), który zanotował poprawę o 39 proc.

Volkswagen traci, ale i tak wygrywa jako marka

Wyniki sprzedaży aut w Europie / styczeń 2024 / marki
graf. JATO Dynamics

Patrząc sumarycznie na sprzedaż marek samochodowych, styczeń 2024 r. zwycięsko zakończył Volkswagen 96 235 rejestracji. Niemiecka marka zanotowała jednak spadek o 4 proc. w porównaniu ze styczniem 2023 r. Drugie miejsce przypadło Toyocie z 77 737 rejestracjami (+8 proc.). Trzecią lokatą zaskoczyło BMW (60 299), które pokonało Skodę (60 240) i Peugeota (57 264). Posiadające bestsellerowy model Dacia znalazła się dopiero na siódmej pozycji (51 103) za Audi (53 075).

Przeczytaj również