Hyundai i20 N Rally2 nie należy do konstrukcji, które błyszczą w mistrzostwach WRC2. Dominacja imprez szutrowych często obnaża brak kluczowej aktualizacji w zakresie wydajności na tej nawierzchni. Nie ukrywa tego nawet szef Hyundai Motorsport. – Wiemy, że jesteśmy w defensywie pod względem wydajności, konkurencyjności, niezawodności – mówił Cyril Abiteboul w zeszłym miesiącu dla portalu DirtFish.
Konkurencyjny, ale poza WRC
Francuz zapewniał wtedy, że firma z niemieckiego Alzenau (tam siedzibę ma Hyundai Motorsport) w najbliższych miesiącach zajmie się pracami nad usprawnieniem słabszych stron. Podkreślił jednocześnie, że wciąż tym samochodem można odnosić sukcesy na asfaltach. Pokazał to m.in. Hayden Paddon, który w ubiegł roku takim autem wywalczył mistrzostwo Europy. Obecnie na jedną rundę przed końcem sezonu jest zdecydowanym liderem punktacji ERC, gdzie połowę kalendarza stanowią asfalty.
W ostatnim czasie Nowozelandczyk miał okazję testować nową wersję Hyundaia i20 N Rally2, przekazując swoje wrażenia inżynierom. Podobne zadanie miał Eric Camilli, który z Hyundaiem i20 N Rally2 prowadzi w punktacji asfaltowych mistrzostw Francji. Miesiąc temu po dniu testów ten prototypowy egzemplarz poprowadził fabryczny kierowca Hyundaia z WRC, Dani Sordo. Hiszpan wystartował w 3. rundzie mistrzostw Kantabrii (pochodzi z tego regionu – przyp. red.), Rallye Blendio Cristian López Herrero, gdzie zdeklasował rywali.
Co nowego będzie mieć Hyundai i20 N Rally2?
Hyundai zamierza wykorzystać dwa jokery homologacyjne przed sezonem 2025 dla modelu i20 N Rally2. Aktualizacji ulegnie silnik 1.6 turbo (moc wynosi ok. 290 KM), który miał już poprawkę na początku tego roku. Homologowano wówczas nowe tłoki i układ zmiennych fazy rozrządu. Najnowsze poprawki pozwolą wykrzesać jeszcze więcej z 4-cylindrowej jednostki napędowej.
Testy obejmują także optymalizację mechanizmów różnicowych. Wszystko po to, aby można było lepiej dopasować ustawienia pod kątem technicznych odcinków, gdzie liczy się efektywne przyspieszanie. Przewidziano też nowe elementy zawieszenia zarówno na szutry, jak i asfalty, na których auto już teraz ma niezły potencjał. W momencie homologacji nowych elementów, dostęp do nich uzyskają nie tylko nowi, ale i dotychczasowi klienci Hyundai Motorsport Customer Racing.
Niezbędne doświadczenie od kierowców, którzy prowadzili auta konkurencji
Szef Hyundai Motorsport Customer Racing, Benoit Nogier powiedział: „Kategoria Rally2 pozostaje prawdopodobnie najbardziej konkurencyjną w świecie rajdów. Chociaż klienci i20 N Rally2 są głównymi siłami w mistrzostwach na całym świecie i obecnie prowadzą w punktacji w kilku seriach, nie możemy ignorować faktu, że musimy dalej rozwijać samochód, aby pozostać konkurencyjnym. Wszyscy producenci w tej kategorii nieustannie testują i ulepszają swoją ofertę dla klientów, a dział Hyundai Motorsport Customer Racing musi zrobić to samo. Zaplanowane testy i nowe części, które zostaną homologowane w wyniku tego, będą krokiem naprzód w wydajności w wielu kluczowych obszarach. W rezultacie nasi klienci będą mogli nadal walczyć o zwycięstwa w rajdach i mistrzostwach, gdziekolwiek będą rywalizować w 2025 roku lub później”.
Szef projektu rajdowego Hyundai Motorsport Andrea Cisotti powiedział: „Załogi z i20 N Rally2 odniosły znaczące zwycięstwa na różnych nawierzchniach w tym sezonie, w tym w ostatni weekend w Rali Ceredigion w ramach mistrzostw Europy. Jednak wysłuchaliśmy opinii naszych klientów i zdaliśmy sobie sprawę, że mamy sporo pracy do wykonania w wielu obszarach wydajności i prowadzenia samochodu. Plan testowy, który mamy na resztę 2024 roku, z wieloma kierowcami i na różnych drogach, jest bezpośrednio ukierunkowany na wprowadzenie ulepszeń potrzebnych do utrzymania konkurencyjności samochodu w miarę rozwoju kategorii Rally2. W ciągu najbliższych kilku miesięcy przeprowadzimy testy i walidację ulepszeń silnika, układu napędowego i zawieszenia, aby przygotować je do homologacji. Dzięki opiniom wielu kierowców, z których wielu ma cenne doświadczenie w prowadzeniu naszych konkurentów z Rally2 (głównie to Skoda Fabia RS Rally2 i Toyota GR Yaris Rally2 – przyp. red.), jesteśmy przekonani, że możemy dostarczyć ulepszeń, których potrzebują nasi klienci”.