Dlaczego Polacy zaczęli pokrywać samochody lakierem matowym? Oto co naprawdę daje ta specyficzna powłoka i o czym trzeba pamiętać

Kiedyś rozwiązanie w świecie tuningu, dziś jedna z opcji fabrycznego malowania nowego samochodu. Lakier matowy zyskuje na popularności, także w Polsce. Wygląda on wyjątkowo specyficznie, co w przypadku niektórych aut jest ogromną zaletą. Warto jednak pamiętać, że z posiadaniem takiej farby wiążą się też inne czynności pielęgnacyjne.

Co daje lakier matowy?
Podaj dalej

Co to jest lakier matowy i kiedy powstał?

Lakiery o matowym wykończeniu stanowią ciekawą odmianę od powszechnych na rynku wersji o wysokim połysku. Należy pamiętać, że matowe wykończenia najczęściej są stosowane w przypadku jednolitych i ciemnych kolorów. Przy tego typu rozwiązaniach dochodzi do pełnego rozproszenia światła, przez co nie odbija się ono na karoserii pojazdu i daje atrakcyjny efekt. Co się z tym wiąże i jakie są zalety takiego wykończenia?

Co to jest lakier matowy?
fot. SEAT/Cupra

Historia lakierów matowych w samochodach sięga lat 40. ubiegłego wieku. Swoje korzenie ma w świecie tuningu i pojazdach typu hot rod – pierwszych niespotykanych w tamtych czasach kierunkach modyfikacji aut. Początkowo wersje matowe były traktowane jako tańsze alternatywy standardowych rozwiązań tuningowych. Wraz z rozwojem dziedziny tuningu i detalingu oraz zwiększoną dostępnością materiałów czy specjalistów się nią zajmujących, znaczenie matowych lakierów samochodowych na rynku znacznie wzrosło.

Dlaczego warto zdecydować się na matowe wykończenie?

Wśród zalet wynikających z wyboru takiego rozwiązania, jest z pewnością oryginalny wygląd samochodu. Matowe wykończenie w specyficzny sposób rozprasza światło, dzięki czemu wizualnie wygładza kształty karoserii.

Jak pielęgnować matowy lakier w samochodzie?
fot. SEAT/Cupra

Wybór matowego lakieru w samochodzie daje również możliwość wyróżnienia się kierowcy pomiędzy pozostałymi użytkownikami dróg. Samochody z matowym wykończeniem często przyciągają wzrok innych osób.

Polacy polubili ciemny mat

To rozwiązanie nie jest jeszcze dość powszechne wśród właścicieli pojazdów. Z tego względu pozwala im się wyróżnić. W Polsce klienci marki Cupra decydują się na matowy lakier stosunkowo często. W 2022 r. oraz pierwszym kwartale 2023 r. stanowił on łącznie prawie 10% wśród sprzedanych Formentorów. Większość klientów wybrała wersję Magnetic Tech Matt, natomiast pozostali zdecydowali się na lakier Petrol Blue Matt. Wyniki pokazują, że opcja dostępna w ofercie hiszpańskiego producenta wciąż pozostaje w kategorii premium. Klienci mają również coraz więcej dostępnych wariantów spersonalizowania swojego pojazdu. Chodzi m.in. o pakiety bezpieczeństwa, system audio premium czy dobór felg np. w pakiecie Copper+.

Jak pielęgnować matowy lakier w samochodzie?
fot. SEAT/Cupra

Jak trzeba dbać o lakier matowy?

Pielęgnacja matowych lakierów oraz ich konserwacja znacząco różni się od standardowych wersji. Podstawą jest regularne mycie samochodu. Najlepszym rozwiązaniem jest czyszczenie pojazdu od razu po zauważeniu jakichkolwiek zanieczyszczeń w delikatny sposób miękką gąbką lub ściereczką z mikrofibry.

Eksperci marki Cupra sugerują również, by do pielęgnacji aut w matowym wykończeniu stosować specjalne środki czyszczące przeznaczone do lakieru matowego, które nie zawierają substancji polerskich ani uszlachetniających.

Jak pielęgnować matowy lakier w samochodzie?
fot. SEAT/Cupra

Zdaniem specjalistów, kierowca powinien szczególną uwagę poświęcić podczas parkowania swojego pojazdu. Wszystko ze względu na zwiększone prawdopodobieństwo zarysowania lub uszkodzenia powierzchni lakieru. Bardzo dobrym i skutecznym rozwiązaniem jest zabezpieczenie auta folią PPF lub powłoką ceramiczną, która nie tylko chroni lakier przed zarysowaniami, ale także zapewnia jego hydrofobowość. Folia ta posiada właściwości, które chronią narażoną na liczne uszkodzenia warstwę lakieru, a wytworzona przez nią powłoka charakteryzuje się dużą odpornością na ścieranie, uderzenia kamieni, jak również działanie substancji chemicznych.

Źródło: SEAT

Przeczytaj również