– Rajd Monte Carlo jest bez dwóch zdań najtrudniejszą rundą Rajdowych Mistrzostw Świata dla wszystkich załóg i producentów opon – mówi Jacques Morelli, menedżer programu WRC Michelin Motorsport.
– Wynika to z różnorodności warunków panujących na trasie. Załogi mogą natrafić na suchy i mokry asfalt, mróz, lód i śnieg – a to wszystko na jednym odcinku specjalnym. Właściwy dobór opon mógłby wywołać długą debatę pomiędzy technikami Michelin, inżynierami zespołów, szpiegami załóg, doradcami pogodowymi itd. – kontynuuje Morelli.
– Kierowcy występujący w cyklach WRC i WRC2 mają do wyboru cztery różne opony: miękką i supermiękką przeznaczoną na asfalt, a także kolcowaną i niekolcowaną oponę zimową. W tym roku wprowadzamy również ewolucję dwóch asfaltowych opon WRC – zakończył.
Dla każdej z załóg zostanie oddane do dyspozycji 80 opon: 24 SS6S (supermiękka), 20 S6S (miękka), 24 kolcowane A41S oraz 12 niekolcowanych A41S. Podczas wczorajszego odcinka testowego zespoły najchętniej korzystały z opon asfaltowych; supermiękkich, miękkich, a także mieszanych (supermiękka+miękka).
Jak w skrócie prezentuje się regulamin dotyczący opon w tegorocznym cyklu Rajdowych Mistrzostw Świata? FIA zarejestrowała trzech oficjalnych dostawców na sezon 2018 – Michelin, DMack i Pirelli. Wszystkie załogi z czołówki będą jednak korzystać z opon francuskiego producenta, a DMack i Pirelli dostarczą opony dla cykli WRC2 i WRC3.
Każdy producent musi przed sezonem zgłosić jednego dostawcę opon, z kolei w trakcie trwania rajdu opony założone na samochód muszą być identyfikowalne za pomocą kodu kreskowego i chipu RFID.
Nacinanie czy ingerowanie w formę bieżnika jest niedozwolone, a każda załoga może mieć na pokładzie swojego samochodu dwie zapasówki – to jednak bardzo ważny element strategii, gdyż kierowcy chcą oszczędzić na wadze i często decydują się tylko na jeden zapas.
Rajd Monte-Carlo rządzi się swoimi prawami także w zapisach regulaminowych. Na cały sezon autoryzowane zostają tylko; jeden rodzaj opony asfaltowej na suchą nawierzchnię (zawiera się w tym konstrukcja i bieżnik) oraz dwie mieszanki opcjonalne. Monte jest wyjątkowe, gdyż dopuszcza czwarty wybór – to jedyny taki rajd w kalendarzu.
Tagi: Michelin, opony, WRC, rajdy, Monte-Carlo