Monte 2018 = oponiarski zawrót głowy

Każdy rajd jest ogromnym wyzwaniem dla opon. Ich właściwy dobór, odpowiednie traktowanie i wypełnianie strategii, może przesądzić o końcowym wyniku. Żaden rajd nie jest jednak tak wymagający dla ogumienia, jak rozpoczynający się dziś Rajd Monte-Carlo.

Monte 2018 = oponiarski zawrót głowy
Podaj dalej

Rajd Monte Carlo jest bez dwóch zdań najtrudniejszą rundą Rajdowych Mistrzostw Świata dla wszystkich załóg i producentów opon – mówi Jacques Morelli, menedżer programu WRC Michelin Motorsport.

Wynika to z różnorodności warunków panujących na trasie. Załogi mogą natrafić na suchy i mokry asfalt, mróz, lód i śnieg – a to wszystko na jednym odcinku specjalnym. Właściwy dobór opon mógłby wywołać długą debatę pomiędzy technikami Michelin, inżynierami zespołów, szpiegami załóg, doradcami pogodowymi itd. – kontynuuje Morelli.

Kierowcy występujący w cyklach WRC i WRC2 mają do wyboru cztery różne opony: miękką i supermiękką przeznaczoną na asfalt, a także kolcowaną i niekolcowaną oponę zimową. W tym roku wprowadzamy również ewolucję dwóch asfaltowych opon WRC – zakończył.

Dla każdej z załóg zostanie oddane do dyspozycji 80 opon: 24 SS6S (supermiękka), 20 S6S (miękka), 24 kolcowane A41S oraz 12 niekolcowanych A41S. Podczas wczorajszego odcinka testowego zespoły najchętniej korzystały z opon asfaltowych; supermiękkich, miękkich, a także mieszanych (supermiękka+miękka).

Jak w skrócie prezentuje się regulamin dotyczący opon w tegorocznym cyklu Rajdowych Mistrzostw Świata? FIA zarejestrowała trzech oficjalnych dostawców na sezon 2018 – Michelin, DMack i Pirelli. Wszystkie załogi z czołówki będą jednak korzystać z opon francuskiego producenta, a DMack i Pirelli dostarczą opony dla cykli WRC2 i WRC3.

Każdy producent musi przed sezonem zgłosić jednego dostawcę opon, z kolei w trakcie trwania rajdu opony założone na samochód muszą być identyfikowalne za pomocą kodu kreskowego i chipu RFID.

Nacinanie czy ingerowanie w formę bieżnika jest niedozwolone, a każda załoga może mieć na pokładzie swojego samochodu dwie zapasówki – to jednak bardzo ważny element strategii, gdyż kierowcy chcą oszczędzić na wadze i często decydują się tylko na jeden zapas.

Rajd Monte-Carlo rządzi się swoimi prawami także w zapisach regulaminowych. Na cały sezon autoryzowane zostają tylko; jeden rodzaj opony asfaltowej na suchą nawierzchnię (zawiera się w tym konstrukcja i bieżnik) oraz dwie mieszanki opcjonalne. Monte jest wyjątkowe, gdyż dopuszcza czwarty wybór – to jedyny taki rajd w kalendarzu.

Tagi: Michelin, opony, WRC, rajdy, Monte-Carlo

 

Przeczytaj również