Moda na japońskiego SUV-a za 26 tys. zł opanowała całą Polskę. W cenie dostajemy nawet 7 miejsc, kamery 360, skórę i dach panoramiczny

Przed laty Polacy masowo importowali samochody kompaktowe, głównie z Niemiec. Choć te wciąż tam dominują, to wyraźnie zwiększa się w nich odsetek SUV-ów. W Top 15 najpopularniejszych modeli z importu są aż 4 crossovery. Rodacy szczególnie upatrzyli sobie japońskiego SUV-a, który w cenie nawet 26 tys. zł oferuje nieziemskie (jak na kilkunastolatka) wyposażenie.

Nissan Qashqai 2012 wnętrze nawigacja kamera cofania kamery 360
Podaj dalej

Boom na używane elektryki z zagranicy

Według danych zebranych przez Instytut Samar, import samochodów używanych utrzymuje się na zbliżonym poziomie do zeszłorocznego. Od stycznia do lipca przerejestrowano bowiem ponad pół miliona (514 846 szt.) aut osobowych z zagranicy. Różnica względem pierwszych 7 miesięcy 2024 r. wynosi tylko 0,6 proc. na korzyść zeszłego roku. W samym lipcu Polacy przerejestrowali 78 125 używanych osobówek, co rok do roku stanowi spadek o 2 proc.

Opel Astra Sports Tourer 2011
Opel Astra Sports Tourer. // fot. materiały prasowe

Średni wiek używanego samochodu osobowego w imporcie to 12 lat z hakiem (12,31). To zasługa zwłaszcza rosnącego popytu na benzyniaki, których udział to już 60,1 proc. Auta z takim silnikiem mają średnią wieku 12,64 roku. Diesle są zazwyczaj młodsze (11,95 roku), ale ich udział spadł do 39 proc. Aż o 35 proc. wzrósł za to popyt na używane auta elektryczne (średnia wieku 5,21). Ich udział wciąż jest stosunkowo niewielki, ale zbliża się do „okrągłego” procenta (0,8 proc.).

Volkswagen Golf VI / VW Golfy królują w imporcie
Volkswagen Golf. // fot. materiały prasowe

Ponad połowa (52 proc.) używanych samochodów pochodzi z Niemiec. Od stycznia do lipca Polacy ściągnęli z tego kierunku prawie 300 tys. (296 352 szt.) aut. Z drugiej w rankingu Francji „ledwie” 60 032 szt. Nie słabnie, a wręcz nadal rośnie (+10,1 proc.) moda na import samochodów z USA. Tylko w tym roku zza oceanu Polacy ściągnęli już 43 627 osobówek. To więcej niż z Belgii (38 561 szt.) czy Holandii (29 109 szt.). Uwagę zwraca rosnący import z Włoch (+20,6 proc. – 22 486 szt.) i Litwy (+33,9 proc. – 1 554 szt.).

Audi A4 2008
Audi A4. // fot. materiały prasowe

Żadnego SUV-a nie było tak wysoko w rankingu importowanych modeli

Wśród najpopularniejszych modeli z importu dominują niemieckie kompakty. Pojedynek o tegoroczny triumf rozstrzygnie się między Oplem Astrą (13 204 szt.) a Volkswagenem Golfem (13 196 szt.). Po 7 miesiącach różnica między nimi to zaledwie 7 (słownie siedem!) rejestracji. Skład podium od dłuższego czasu się nie zmienia, bo kompletuje je Audi A4 (11 021 szt.). Jednak w tej kwestii wkrótce może dojść do rewolucji. Niedużą stratę mają bowiem takie hity importowe jak BMW Serii 3 (10 087 szt.) czy Ford Focus (9 458 szt.).

BMW Serii 3 E90
BMW Seria 3 E90. // fot. materiały prasowe

Sensacją jest szóste miejsca dla SUV-a. Tego wyczynu dokonał Nissan Qashqai (8 141 szt.), który od lat ściągany jest coraz chętniej. Wpływa na to często niska cena (nawet 26 tys. zł), z którą da się dorwać egzemplarze z małym przebiegiem (co budzi podejrzenia) i bogatym wyposażeniem. W cenach poniżej 30 tys. zł spokojnie dostaniemy 12- lub 13-letniego Qashqaia, także w wersji 7-osobowej, z kamerami 360, dachem panoramicznym, skórą czy nawigacją. Do tego często napęd na 4 koła i wiele innych udogodnień.

Ford Focus Mk3 kombi 2011
Ford Focus Mk3. // fot. materiały prasowe

Jednak w ścisłej czołówce nie ma tylko japońskiego SUV-a. Za siódmym Audi A3 (7 895 szt.) mamy bowiem Forda Kugę (7 541 szt.). Wyprzedza on już Volkswagena Passata (7 413 szt.) i Forda Fiestę (7 210 szt.). Drugą dziesiątkę otwierają Opel Corsa (7 076 szt.) i kolejny SUV, Kia Sportage (6 777 szt.). Jakby tego było mało, za BMW Serii 5 (6 139 szt.) i Audi A6 (5 985 szt.) sklasyfikowany jest Opel Mokka (5 846 szt.).

Nissan Qashqai 2010
Nissan Qashqai. // fot. materiały prasowe

Te marki są najczęściej wybierane

Sumarycznie najpopularniejszą marką w imporcie jest Volkswagen (48 888 szt.). Jednak niemal równie chętnie wybierane są Fordy (47 591 szt.) i Ople (45 265 szt.). Z marek premium Polacy najczęściej sprowadzają Audi (38 730 szt.), BMW (32 414 szt.) i Mercedesy (26 358 szt.). W imporcie Peugeoty (25 256 szt.) cieszą się większą popularnością od Hyundaiów (24 249 szt.) i Renault (22 479 szt.). Zza granicy kupujemy też sporo aut marek Toyota (19 342), Volvo (19 064) czy Kia (18 461). W Top 15 są też Citroen (17 022), Skoda (15 840) i Nissan (14 547).

Sklep z częściami samochodowymi online iParts.pl

Przeczytaj również