Numer Informacji Drogowej 19 111 służy użytkownikom dróg już od dekady. Przez całą dobę, siedem dni w tygodniu dostępni pod nim pracownicy GDDKiA, którzy dostarczają informacji o warunkach panujących na drogach krajowych. Numer obsługiwany jest przez Punkty Informacji Drogowej (PID), które zbierają dane o sytuacji na drogach i przekazują je użytkownikom oraz środkom masowego przekazu.
Informacje docierają do GDDKiA również od samych kierowców i ich pasażerów. To właśnie użytkownicy dróg są bowiem najszybszym źródłem wiedzy o niebezpiecznych zdarzeniach (np. uszkodzonych elementach infrastruktury), do jakich doszło na drodze.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przypomina jednak, że 19 111 nie jest numerem alarmowym. W sytuacjach nagłych, wymagających interwencji służb ratowniczych, należy wybrać numer 112!
Wszystko co ważne dla kierowcy w jednym serwisie
GDDKiA chce, by dwustronna komunikacja była jak najlepsza. Dlatego w 2021 r. uruchomiony został serwis drogi.gddkia.gov.pl. Można w nim sprawdzić warunki pogodowe panujące na drogach krajowych, obejrzeć obrazy z kamer drogowych oraz uzyskać informacje o prowadzonych robotach lub o stacjach ładowania pojazdów elektrycznych.
Poprzez specjalny formularz można też zgłosić np. uszkodzony znak, ubytek w nawierzchni lub porzucony pojazd. Takie zgłoszenia trafiają bezpośrednio do pracowników PID, a po wstępnej analizie są weryfikowane przez patrol terenowy GDDKiA. Osobny formularz umożliwia też przesyłanie propozycji zmian w oznakowaniu dróg krajowych. Wystarczy tylko wybrać konkretną drogę krajową, dokładnie określić lokalizację i przekazać uwagę dotyczącą np. konieczności uzupełnienia oznakowania.
Serwis drogi.gddkia.gov.pl wyposażony jest również w narzędzie ułatwiające zgłaszanie roszczeń z tytułu szkód poniesionych przez użytkowników dróg zarządzanych przez GDDKiA. Upraszcza ono procedurę składania wniosków do ubezpieczyciela i sprawia, że przygotowanie wniosku w oparciu o gotowy formularz jest wygodniejsze dla użytkowników.
Jest też KPD
Usługa KPD to jednolity w skali kraju punkt dostępowy do danych użytecznych przy tworzeniu serwisów informacji dla podróżnych, która jest złożona z bazy danych i oprogramowania. Usługa realizowana jest w ramach projektów „Budowa Krajowego Punktu Dostępowego do informacji o warunkach ruchu” (KPD1) oraz „Budowa Krajowego Punktu Dostępowego do informacji o warunkach ruchu 2” (KPD2), które uzyskały dofinansowanie z funduszu CEF (ang. Connecting Europe Facility) w ramach europejskich projektów CROCODILE 1 i CROCODILE 2.
Bezpośrednimi odbiorcami usługi KPD są zarządcy dróg na wszystkich szczeblach administracyjnych, służby ratownicze oraz komercyjni dostawcy i odbiorcy danych. Pośrednio dane będą przekazywane przez powyższe podmioty do podróżujących, zwiększając komfort i bezpieczeństwo podróży.
Usługa KPD zapewnia jednolity interfejs komunikacyjny, zgodny z wymaganiami Komisji Europejskiej, który umożliwia zainteresowanym podmiotom jego łatwą implementację w posiadanych systemach. Opis sposobu „podłączenia” do KPD został określony w specyfikacjach technicznych.