Tunel na Zakopiance prawie gotowy. Na tę inwestycję czekali nie tylko górale, ale przede wszystkim - turyści

19 października prezydent Andrzej Duda i  minister infrastruktury Andrzej Adamczyk wizytowali inwestycję tunelu na Zakopiance.  Jest to odcinek tunelu drogowego pod górą Luboń Mały, który powstał w ramach realizacji drogi ekspresowej S7 Naprawa – Skomielna Biała. W środę rozpoczął się szereg odbiorów technicznych, tunel będzie więc dostępny dla kierowców już niebawem.

Tunel na Zakopiance prawie gotowy. Na tę inwestycję czekali nie tylko górale, ale przede wszystkim – turyści
Podaj dalej

Na tę inwestycję czekali wszyscy

– Zakopianka zyskuje bezpieczny tunel. To wzruszająca chwila dla każdego, kto wie i pamięta, jak trudna może być droga w Tatry. Jestem pewien, że dla tej części Polski to nie jest ostatnia wielka inwestycja. Czekamy na zakończenie budowy drogi do Nowego Targu i do Chyżnego, a także na inwestycje kolejowe: odbudowę linii Chabówka – Nowy Sącz i budowę nowej linii kolejowej, tzw. Podłęże – Piekiełko. Dziękuję panu ministrowi za determinację w prowadzeniu tych ważnych inwestycji – powiedział prezydent Andrzej Duda.

Wartość kontraktu na realizację odcinka S7 Naprawa – Skomielna Biała, w ramach którego powstał m.in. dwukomorowy tunel długości 2,06 km oraz wiadukt o długości  321 m, to ponad 968,8 mln zł.

Tunel pod górą Luboń Mały w Beskidzie Wyspowym posiada dwie komory (nitki), po jednej dla każdej jezdni, o długość 2058 m i wysokości 4,7 m. W obu nitkach wybudowano po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m oraz 3 m pas awaryjny, co daje możliwość realizacji trzeciego pasa ruchu w przyszłości. Spadek tunelu wynosi 0,5 proc. w kierunku z Krakowa do Nowego Targu. Drogi ewakuacyjne rozmieszczone wzdłuż tunelu mają szerokość 1,2 m, a przejazd awaryjny 3,5 m.

W ramach inwestycji wykonano 11 nisz ewakuacyjnych, rozmieszczonych co 172,5 m, w tym jedna zlokalizowana w środku jest przejezdna dla służb ratowniczych. Po zewnętrznej stronie komór tunelu rozmieszczone są co ok. 86 m nisze alarmowe i hydrantowe. W środku obiektu jest też zatoka postoju awaryjnego. Nisze alarmowo-sygnalizacyjne ze względu na hałas utrudniający rozmowy będą oddzielone od jezdni przeszklonymi elementami niepalnymi. W przypadku pożaru w jednej z nitek tunelu podróżni będą ewakuowani do nitki sąsiedniej, nie objętej pożarem i wyjdą na zewnątrz przez portal.

Inwestycję tunelową uzupełniają dwa budynki techniczne, dwa budynki dyspozytorni i całodobowe Centrum Zarządzania Tunelem zlokalizowane na węźle Skomielna Biała.

MINISTERSTWO INFRASTRUKTURY

Przeczytaj również