Tak wygląda pierwsza w Polsce elektryczna śmieciarka. Jest tak cicha, że może pracować nawet w nocy

Elektryczne samochody na drogach nikogo już nie dziwią i nie są absolutnie żadną nowością. Jednak pojazdów bezemisyjnych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony jest w Polsce garstka. To jednak powoli zaczyna się zmieniać, chociażby za sprawą śmieciarki, którą gmina Świebodzice zakupiła, z 90% dofinansowaniem z Rządowego Funduszu Polski Ład – Program Inwestycji Strategicznych BGK.

Tak wygląda pierwsza w Polsce elektryczna śmieciarka. Jest tak cicha, że może pracować nawet w nocy
Podaj dalej

– Wykorzystanie pojazdów elektrycznych w zadaniach komunalnych to doskonały przykład obniżenia niskiej emisji w sektorze transportu i realizacji ustawowego celu w zakresie udziału 10% pojazdów elektrycznych w gminnym taborze transportowym. Świebodzice pokazują, że możliwa jest realizacja zadań własnych samorządu przy użyciu pojazdów elektrycznych, nawet takich które dotąd wykonywane były wyłącznie przez pojazdy zasilane olejem napędowym. Liczymy na to, że dzięki uruchomionym programom wsparcia elektromobilności, takim jak Zielony Transport Publiczny, liczba pojazdów wykorzystywanych do zadań publicznych przez gminy systematycznie będzie wzrastać. – powiedział uczestniczący w prezentacji pojazdów Ireneusz Zyska wiceminister klimatu i środowiska, pełnomocnik rządu ds. OZE.

Pierwsza w Polsce

Wykorzystanie pojazdów elektrycznych do zadań komunalnych ma kilka cech sprzyjających elektryfikacji transportu. Charakter rund zbiorczych w trybie stop-start, obciążający silniki wysokoprężne i zwiększający zużycie oleju napędowego, jest dostosowany do charakterystyki pracy silników elektrycznych. Natychmiastowy moment obrotowy pojazdów elektrycznych pomaga w rozruchu, natomiast częste hamowanie skutkuje doładowaniem baterii poprzez efektywnie działające regeneracyjne układy hamulcowe.

Stosunkowo krótkie i przewidywalne trasy są odpowiednie do zasięgu, jakim dysponują pojazdy elektryczne. Wreszcie, ponieważ elektryczne samochody komunalne zawsze wracają do bazy, możliwe będzie maksymalne wykorzystanie infrastruktury ładowania.

Zgodnie z wymogami ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych jednostki samorządu terytorialnego zobowiązane są do realizacji zadań publicznych z wykorzystaniem pojazdów zeroemisyjnych. Udział ten od 1 stycznia 2022 r. wynosi 10%.

Zakup pojazdów został dofinansowany z Rządowego Funduszu Polski Ład Program Inwestycji Strategicznych, realizowanego przez Bank Gospodarstwa Krajowego w całości ze środków krajowych. Kwota dofinansowania zakupu czterech pojazdów wyniosła ponad 3,6 mln zł.

MINISTERSTWO INFRASTRUKTURY

Przeczytaj również