Tak wygląda najdłuższy i najbezpieczniejszy tunel w Polsce. Robi piorunujące wrażenie

Codziennie korzysta z niego kilkadziesiąt tysięcy kierowców, zarówno mieszkańców Stolicy, jak i kierowców przemieszczających się tranzytem. Właśnie minął miesiąc od oddania do ruchu ostatniego odcinka S2 Południowej Obwodnicy Warszawy, który połączył funkcjonujące już odcinki autostrady A2.

Tak wygląda najdłuższy i najbezpieczniejszy tunel w Polsce. Robi piorunujące wrażenie
Podaj dalej

4,6 km trzypasowej trasy pomiędzy węzłami Puławska i Warszawa Wilanów, której połowę długości stanowi najdłuższy drogowy tunel w Polsce, pozwala zaoszczędzić cenny czas. Wraz z dalszymi odcinkami S2 łączy południowe dzielnice Warszawy, wyprowadzając dotychczasowy ruch tranzytowy z Dolinki Służewieckiej i Trasy Siekierkowskiej.

1,2 miliona pojazdów

Od 20 grudnia 2021 r. przez tunel przejechało ponad 1,2 mln pojazdów. Więcej kierowców jeździ w kierunku Terespola – to ponad 660 tysięcy. W kierunku Poznania to nieco ponad 580 tysięcy. Po okresie świąteczno-noworocznym ruch na Południowej Obwodnicy Warszawy jeszcze się nie ustabilizował. Po upływie kolejnych kilku miesięcy, będziemy mogli wskazać bardziej miarodajne wynik natężenia ruchu.

Z chwilą otwarcia tunelu uruchomiony został odcinkowy pomiar prędkości. To bardzo pomocne narzędzie do mobilizacji kierowców, aby ci przestrzegali ograniczenia prędkości. Do dziś nie odnotowaliśmy żadnej kolizji ani wypadku.

Bezpieczeństwo zależy w głównej mierze od kierowców

Przypomnijmy, podczas jazdy tunelem przestrzegajmy ograniczeń prędkości. Dozwolona prędkość to 80 km/h. Ponadto należy trzymać odpowiedni dystans do poprzedzającego auta oraz unikać zmian pasa ruchu. Nie wolno się zatrzymywać! Najważniejsze zasady znajdziecie na samym dole tego materiału.

Monitoring w tunelu non stop

Sytuacja w tunelu jest monitorowana przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Pracownicy Centrum Zarządzania Tunelem (CZT) mają podgląd z 134 kamer zamontowanych wewnątrz i na wlotach obiektu. Wizyjny system dozoru posiada funkcję automatycznego wykrywania określonych zdarzeń, np. pojawienie się pieszego, zatrzymanie pojazdu lub jazdę pod prąd. Algorytmy są w stanie identyfikować, monitorować i zgłaszać sytuacje oraz obiekty mogące stanowić potencjalne ryzyko wypadku lub pożaru. Przekonali się o tym nieodpowiedzialni kierowcy, których niebezpieczne zachowania pokazaliśmy na filmie. Dostęp do monitoringu, oprócz naszego CZT, mają również Komenda Stołeczna Policji oraz Centrum Bezpieczeństwa m.st. Warszawa.

Systemy bezpieczeństwa

Obiekt jest wyposażony w system zasilania podstawowego i awaryjnego, oświetlenie podstawowe, awaryjne i ewakuacyjne. W układzie wentylacji zamontowany jest system pomiaru stężenia tlenku węgla i tlenku azotu. Automatycznie kontrolowana jest widoczność w tunelu, a czujniki wykryją i zasygnalizują pożar.

Tunel pod Ursynowem wyposażony jest w system punktów alarmowych, komunikacji radiowej służb ratowniczych i porządkowych. W tunelu znajdują się również hydranty przeciwpożarowe, odwodnienie, kanalizacja deszczowa, przeciwpożarowa i drenażowa. Wzdłuż ścian tunelu znajdują się chodniki, które w razie potrzeby będą ciągami ewakuacyjnymi. Co 250 metrów ulokowano też przejścia pomiędzy nawami tunelu, a informację o odległości do tych przejść znajdziemy na tablicach oświetlenia awaryjnego.

Dofinansowanie ze środków UE

Budowa drogi ekspresowej S2 na odcinku Puławska – Lubelska jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wysokość dofinansowania ze środków UE dla trzech odcinków realizacyjnych o łącznej długości 18,6 km wynosi ok. 1,7 mld zł.

GDDiK

Przeczytaj również