Będą kolejne zmiany na autostradzie A4

Na tę inwestycję z pewnością czekało wielu kierowców. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zatwierdził 20 listopada 2023 r. Program Inwestycji obejmujący opracowanie dokumentacji dla rozbudowy autostrady A4. To oznacza, że na odcinku Kraków – Tarnów powstanie trzeci pas.

A4
Podaj dalej

Autostrada A4 to bez wątpienia jedna z najważniejszych arterii komunikacyjnych w kraju i najważniejsza droga w województwie małopolskim. Potwierdzają to liczby. Według danych Generalnego Pomiaru Ruchu, w 2015 roku autostradą A4 poruszało się od 18 do 34 tys. pojazdów na dobę. Dokładnie 5 lat później – w latach 2020-2021, identyczny pomiar pokazał niespełna dwukrotny wzrost liczby samochodów korzystających z tej trasy. Było to odpowiednio 31 i 64 tys. pojazdów (wzrost o 87% i 74%). Kolejne badanie natężenia ruchu na tym odcinku przeprowadzone zostanie przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w 2025 roku. Z pewnością wówczas liczby te będą jeszcze większe.

Wiele odcinków obecnie istniejącej sieci autostrad i dróg ekspresowych w najbliższym czasie, w wyniku spodziewanego dalszego wzrostu natężenia ruchu, wyczerpie możliwości sprawnego prowadzenia transportu. Podobnie jest w przypadku autostrady A4, dlatego reagujemy z wyprzedzeniem i rozpoczynamy prace przygotowawcze związane z dobudowaniem trzeciego pasa na obu jezdniach A4 pomiędzy Krakowem a Tarnowem — powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Coraz więcej samochodów

Samochodów w Polsce ciągle przybywa. Jak podaje portal forsal.pl – jesteśmy aktualnie najbardziej zmotoryzowanym krajem w Europie. W 2021 r. średnia liczba samochodów osobowych na mieszkańca w Unii Europejskiej wzrosła z 0,53 do 0,57. Najwięcej samochodów na 1000 mieszkańców w UE jest właśnie nad Wisłą. To przekłada się na zmniejszenie komfortu podróżowania, dlatego GDDKiA sukcesywnie zwiększa przepustowość na kolejnych trasach w Polsce. Analizy GDDKiA wskazują, że w 2037 roku między węzłami Kraków Bieżanów i Targowisko poruszać się będzie od 72 do 82 tys. pojazdów, a autostradą wokół Tarnowa od 37 do 41 tys. samochodów na dobę.

– Przeanalizowane zostaną również możliwości poprawy płynności ruchu na autostradzie A4 w granicach Krakowa, pomiędzy ul. Kąpielową (między węzłami Kraków Południe i Kraków Łagiewniki) a węzłem Kraków Bieżanów. Na tym odcinku już dziś kierowcy mają do dyspozycji po trzy pasy ruchu w każdym kierunku. – czytamy na stronie GDDKiA.

Program Inwestycji

Prace rozpoczną się od przygotowania i ogłoszenia przetargu. Będzie dotyczył on zaprojektowania koncepcji rozbudowy autostrady.  Chodzi dokładnie o studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami Koncepcji programowej. Następnie niezbędne będzie uzyskanie decyzji środowiskowej. Wykonanie tych prac zaplanowano do 2028 roku, a realizację inwestycji na lata 2031-2034.

Rozbudowa autostrady A4 o dodatkowe pasy ruchu, zgodnie z zapisami w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r., zaplanowana jest na blisko 460-kilometrowym odcinku pomiędzy Krzyżową a Tarnowem. Rozpoczęły się już prace nad dokumentacją przygotowawczą dla odcinka od Krzyżowej do węzła Wrocław Wschód oraz pomiędzy węzłami Balice i ul. Kąpielową w Krakowie. Dla odcinków od granicy województwa opolskiego i śląskiego do Krakowa Minister Infrastruktury niedawno podpisał Programy Inwestycji na opracowanie dokumentacji. – podaje GDDKiA.

Większe finansowanie inwestycji drogowych w Polsce

Wcześniej Ministerstwo Infrastruktury poinformowało o zwiększeniu finansowania inwestycji drogowych. Polski rząd zdecydował o zwiększeniu limitów finansowych inwestycji infrastrukturalnych. Są one ujęte w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. oraz Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020–2030. Jak podkreślają przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, takie rozwiązanie jest konieczne. Wszystko przez znaczny wzrost wydatków ponoszonych przez wykonawców, wynikającym z negatywnych skutków agresji Rosji na Ukrainę.

Przeczytaj również