Rusza ogromna inwestycja drogowa w Polsce. Jej koszt to prawie pół miliarda złotych

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczęła budowę obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44, która zostanie połączona z drogą ekspresową S1 pomiędzy Mysłowicami a Bielskiem-Białą. Geodeci wytyczają już przebieg drogi, a saperzy sprawdzają teren pod kątem ewentualnych niewybuchów. Rozpoczęło się także zdejmowanie warstw gleby na trasie obwodnicy.

Rusza ogromna inwestycja drogowa w Polsce. Jej koszt to prawie pół miliarda złotych
Podaj dalej

Zakres inwestycji

Wybudowana zostanie dwujezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości ponad 9 km, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstaną trzy mosty, w tym najdłuższy 463-metrowy na Sole, oraz pięć rond. Przebudowana zostanie sieć istniejących dróg. Obwodnica wyposażona zostanie w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia.

Projekt z uwzględnieniem specjalnego raportu

Szczególnego podejścia wykonawcy wymaga fragment drogi zlokalizowany w sąsiedztwie byłego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz-Birkenau. W związku z tym został opracowany Raport z oceny oddziaływania na dobro światowego dziedzictwa – Auschwitz-Birkenau niemiecki, nazistowski obóz koncentracyjny i zagłady (1940-1945), w którym szczegółowo opisano genezę specjalnego traktowania tego obszaru. Przeprowadzono analizy uwarunkowań lokalizacji i rozwiązań elementów drogi oraz sformułowano zalecenia, które należało ująć na kolejnych etapach przygotowania i realizacji inwestycji.

Raport był analizowany przez ekspertów wskazanych przez UNESCO. Wykonawca opracowując projekt budowlany, uwzględnił zapisy zawarte w Raporcie i zastosował rozwiązania zgodne z tymi zapisami. Sprawą priorytetową jest bezkonfliktowe funkcjonowanie „dobra światowego dziedzictwa” oraz drogi krajowej.

Koszt inwestycji to 467 mln zł.

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU POD ZDJĘCIEM

Budowa obwodnicy Oświęcimia na tle całości zadania:

węzeł Kosztowy II – węzeł Oświęcim

  • droga ekspresowa o długości 12,87 km
  • obwodnica Bierunia o długości 2,1 km
  • trzy węzły drogowe: Kosztowy II, Lędziny, Bieruń
  • para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Lędziny Wschód (klasa II) oraz Lędziny Zachód (klasa III)

węzeł Oświęcim – Dankowice

  • droga ekspresowa o długości 15,17 km
  • trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola, Brzeszcze

Dankowice – węzeł Suchy Potok

  • droga ekspresowa o długości 12,02 km
  • dwa węzły drogowe: Stara Wieś, Suchy Potok
  • para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Dankowice Zachód oraz Dankowice Wschód
  • obwód utrzymania drogowego

obwodnica Oświęcimia w ciągu DK44

  • droga dwujezdniowa o długości 9,05 km
  • trzy mosty: na Wiśle, Sole i Młynówce, wiadukt kolejowy i przejście podziemne

Lokalizacja obwodnicy obejmie województwa: małopolskie i śląskie, powiaty: oświęcimski i bieruńsko – lędziński oraz gminy: Bojszowy i Oświęcim.

Wszystkie odcinki realizowane są w formule Projektuj i buduj, a docelowo droga ekspresowa S1 będzie mieć 135 km długości. Stanie się ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1, ale także ważnym połączeniem międzynarodowym. S1 znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Przebiega w osi priorytetowej TEN-T nr 25, czyli „osi drogowej Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina - Skalite.

Kalendarium dla obwodnicy Oświęcimia

  • 30 czerwca 2016 r. - Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach
  • 31 grudnia 2019 r. – ogłoszenie o przetargu w Dz. Urz. UE
  • 27 marca 2020 r. – otwarcie ofert
  • 18 maja 2020 r. – informacja o wyborze oferty najkorzystniejszej
  • 10 lipca 2020 r. – podpisanie umowy
  • 5 maja 2021 r. – złożenie do Wojewody Małopolskiego wniosku o wydanie decyzji ZRID
  • 3 listopada 2021 r. – przekazanie przez Małopolski Urząd Wojewódzki dokumentacji do RDOŚ w Krakowie
  • 14 czerwca 2022 r. – wyrok NSA uchylający decyzję GDOŚ z 10 kwietnia 2020 r.
  • 3 października 2022 r. – wydanie decyzji reformatoryjnej przez GDOŚ
  • 4 października 2022 r. – wydanie postanowienia przez RDOŚ uzgadniającego warunki realizacji przedsięwzięcia
  • 18 października 2022 r. – wydanie decyzji ZRID przez Wojewodę Małopolskiego
  • kwiecień 2024 r. – umowny termin zakończenia robót
droga ekspresowa S1 odcinek nowy
fot. pixabay

GENERALNA DYREKCJA DRÓG KRAJOWYCH I AUTOSTRAD

Przeczytaj również