Drogowcy w Polsce gotowi na zimę. Do dyspozycji 283 magazyny soli i 2700 pojazdów

Jak co roku w okolicach połowy listopada, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i autostrad dokłada wszelkich starań, aby drogowcy byli przygotowani na nadchodzącą zimę. Nie inaczej jest teraz. Nawet kilka tysięcy osób będzie pracować w trakcie sezonu zimowego 2023/2024 nad prawidłowym utrzymaniem stanu dróg w Polsce. Do ich zada należeć będzie między innymi zwalczanie śliskości i odśnieżanie dróg krajowych, za które bezpośrednio odpowiada GDDKiA.

drogowcy gotowi na zimę
Podaj dalej

Jak poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i autostrad, do dyspozycji drogowców będzie około 2700 pojazdów. W tym m.in. pługi, pługosolarki, pługi wirnikowe oraz aż 283 magazyny soli, które znajdują się na terenie całego kraju.

Bezpieczeństwo kierowców to podstawa

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad utrzymuje blisko 18 500 km dróg krajowych, a z uwzględnieniem dodatkowych jezdni, np. dróg serwisowych, to już ponad 21 000 km. Prace ściśle związane z zimowym utrzymaniem dróg (ZUD), w szczególności odśnieżanie i usuwanie śliskości, prowadzone są w trybie 24-godzinnym 7 dni w tygodniu. Realizowane są, co do zasady, przez wykonawców wyłonionych w drodze przetargów, z którymi GDDKiA zawarła umowy na utrzymanie całej sieci. – podaje GDDKiA na swojej stronie.

GDDKiA przewiduje, na podstawie średniego zużycia soli z ostatnich 10 lat, że w sezonie zimowym 2023/2024 do zimowego utrzymania zużytych może zostać około:

  • 323 tys. ton soli drogowej,
  • 2,6 tys. ton chlorku wapnia,
  • 26 tys. ton materiałów uszorstniających

Standardy utrzymania dróg w Polsce

Cała sieć dróg krajowych w sezonie 2023/2024 będzie utrzymywana w okresie zimowym w następujących standardach:

  • w standardzie I – około 5,4 tys. km
  • w standardzie II – około 11,4 tys. km
  • w standardzie III – około 1,6 tys. km
  • w standardzie V – około 2,9 tys. km

Szczegóły dotyczące standardów zimowego utrzymania dróg krajowych opisane są w zarządzeniu Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Plan zimowego utrzymania zakłada objęcie jednolitymi standardami zimowego utrzymania całych ciągów drogowych oraz utrzymanie tych standardów w czasie trwania całego sezonu zimowego. W przypadkach długotrwałego występowania skrajnie niekorzystnych warunków pogodowych, utrzymanie na drogach standardu docelowego może być utrudnione. Mowa tutaj o takich zjawiskach jak zawieje i zamiecie śnieżne czy długotrwałe burze śnieżne, niweczących efekty odśnieżania dróg, osiągnięcie . Co za tym idzie, mogą zdarzyć się odstępstwa od przyjętych standardów ZUD.

Drogowcy są gotowi, a kierowcy?

Policja przypomina, że w okresie jesienno-zimowy nasze bezpieczeństwo w głównej mierze zależy od nas samych. Warto pamiętać o wymianie opon na zimowe, bowiem parametry opon letnich i zimowych znacząco się od siebie różnią. Warto pamiętać, że niektórych przypadkach policja może zimą ukarać nas mandatem. Wystarczy, że mundurowy uzna, że nasze letnie opony mają zbyt zużyty bieżnik. Dodatkowo zgodnie z prawem o ruchu drogowym, pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego nie zagrażało bezpieczeństwu osób w nim jadących oraz innych uczestników ruchu na drodze, nie narażając żadnego z nich na szkodę. A to znaczy, że przed wyruszeniem w drogę nasz pojazd powinniśmy należycie odśnieżyć. W przeciwnym wypadku również narażamy się na mandat.

W okresie jesiennym, kiedy wcześnie zapada zmrok i pogarszają się również warunki atmosferyczne, sprawne, prawidłowo wyregulowane światła nabierają szczególnego znaczenia. Między innymi pozwalają kierowcy wcześniej dostrzec przeszkodę znajdującą się na drodze czy też pieszego poruszającego się jezdnią lub poboczem. Warto zatem zadbać o ich prawidłowe ustawienie.

Ważne jest też zadbanie o wycieraczki, uzupełnienie zbiornika płynu do spryskiwaczy mieszanką zimową i przede wszystkim – zdrowy rozsądek.

Przeczytaj również