HAV potwierdza oficjalne miejsce produkcji Airlandera 10

Przez długi czas wydawało się, że płatowiec o dziwnym, jajowatym kształcie, nazwany roboczo „Latający włóczęga”, będzie tylko kolejną nieudaną koncepcją lotniczą, która najpierw rozbudza wyobraźnię ludzi, a następnie pozostawia ich rozczarowanymi. W tym jednak przypadku tak nie będzie. Airlander 10 jest w pełni przygotowany do wejścia do produkcji na dużą skalę, a następnie do użytku komercyjnego.

HAV potwierdza oficjalne miejsce produkcji Airlandera 10
Podaj dalej

To już informacja oficjalna – Hybrydowe Pojazdy Powietrzne (HAV) rozpoczną produkcję samolotów w Doncaster w Wielkiej Brytanii. Zupełnie nowy zakład produkcyjny będzie zlokalizowany w Carcroft Common, znanym terenie przemysłowym, kilka mil na północ od centrum Doncaster. W tym roku firma szykuje się więc do historycznego wydarzenia. Najnowszym kamieniem milowym było potwierdzenie lokalizacji dla zupełnie nowego zakładu produkcyjnego firmy. Ale to nie wszystko. Wiemy też, że obiekt będzie wykorzystywany również do działań związanych z testami i certyfikacją.

Pierwszy płatowiec już za 3 lata

Przyszłe centrum ma wykorzystywać teren Carcroft Common o powierzchni 50 hektarów (123,5 akra) w pobliżu Doncaster w South Yorkshire w Wielkiej Brytanii. Na razie wiemy tylko, że będzie on mógł pochwalić się najnowszym sprzętem do produkcji lotniczej. Ma być również zgodny z innowacyjną technologią Airlandera 10, w tym wykorzystaniem materiałów kompozytowych w płatowcu.

Fot.: HAV

Jedną z głównych zalet tego obszaru jest to, że HAV otrzyma wsparcie eksperckie z pobliskiego Doncaster UTC i Centrum Badań nad Zaawansowaną Produkcją Uniwersytetu w Sheffield. Po ukończeniu i osiągnięciu pełnej funkcjonalności centrum to utworzy w okolicy ponad 1000 tzw. „zielonych” miejsc pracy. Jak to często bywa, ten duży projekt nie mógłby powstać bez wsparcia i finansowania ze strony władz lokalnych. Celem jest ostateczne przekształcenie całego South Yorkshire w centrum innowacji w branży lotniczej. Dzięki temu HAV jest na dobrej drodze do osiągnięcia celu. Pierwszy Airlander 10 ma wejść do komercyjnej służby za trzy lata.

Airlander 10 – co to za projekt?

Airlander 10 jest niesamowitą maszyną, która być może ma szansę przywrócić na naszym niebie obecność sterowców. Jednostka ta jest największym statkiem powietrznym na świecie. To gigantyczny, hybrydowa konstrukcja przeznaczona do przewozu nawet 100 pasażerów lub 11 ton ładunku. Statek jest hybrydą samolotu, helikoptera i sterowca. Ma 92 metry długości, co oznacza, że jest o 19 metrów dłuższy od Airbusa A380, największego pasażerskiego samolotu świata. Ma 26 metrów wysokości i 44 metry szerokości.

Po oficjalnym rozpoczęciu produkcji HAV będzie nadal badać potencjał jeszcze bardziej imponującej wersji Airlandera 50. Wersja „50” ma mieć dwukrotnie większą pojemność. Cechuje ją rówież imponujący zasięg – 2200 km (1367 mil) przy maksymalnym obciążeniu.

Przeczytaj również